آیا AMD زمان طلایی ناکامی انویدیا را از دست میدهد؟ _اسپایدر

نوشته و ویرایش شده توسط تیم اسپایدر
انویدیا و AMD، دو شرکت بزرگ صنعت کارتهای گرافیک می باشند که طی زمان تازه فعالیت چندانی نداشتهاند، اما اکنون برای اراعه نسل تازه پردازشگرهای گرافیکی آماده خواهد شد. با این که از اراعه RDNA 3 حدوداً یکونیمسال میگذرد، بهنظر میرسید که AMD خود را برای اراعه نسل تازه این معماریها در آخر سال جاری میلادی آماده میکند. اما اکنون امکان پذیر این کار تا اتفاقات CES 2025 (یعنی حدوداً ۶ ماه دیگر) به تأخیر بیفتد.
رونمایی و اراعه پردازندههای گرافیکی تازه، آنهم در سهماهه اول سال ۲۰۲۵ میتواند نتیجه را خلاف میل AMD رقم بزند. در شرایط جاری و درحالیکه انویدیا برنامهای برای اراعه محصولات تازه ندارد، AMD این زمان را دارد تا با معارفه سختافزارهای تازه و باکیفیت، دقت کمپانیها و کاربران را به خود جلب کند. اما اگر این شرکت رونمایی از RDNA 4 را تا سال ۲۰۲۵ به تعویق بیندازد، شانس برتری بر انویدیا را از دست خواهد داد.
بهترین زمان
از آخرین اراعه رسمی گرافیکهای AMD نزدیک به دو سال میگذرد. از طرفی نیمه دوم سال، طبق معمولً وقتی است که تعداد بسیاری از غولهای فناوری تصمیم دارند برخی از محصولات جدیدشان را اراعه کنند؛ درست در بازه وقتی که بازیهای بسیاری انتشار خواهد شد و گیمرها برای اجرای آنها، سختافزار خود را بهروز میکنند.

درحالحاضر شایعه ها زیاد تر حوالی سری RTX 50 انویدیا جریان دارد. این کمپانی انگارً در اواخر سال ۲۰۲۴ با کارتهای گرافیک پیشرفته خود داخل بازار خواهد شد و کارتهای معمولیتر همانند RTX 5070 و RTX 5060 به گمان زیادً در سال ۲۰۲۵ به فروش خواهند رفت. در شرایط جاری عموم کاربران AMD را رقیب انویدیا در بازار پردازشگرهای گرافیکی میدانند، بااینحال قطعات این شرکت عموماً در قیاس با محصولات انویدیا، در برتری پایینتری قرار داشتهاند و تعداد مقداری از گیمرها مشتری پردازشگرهای AMD می باشند. به این علت چه چیزی میتواند کلید برتری این شرکت نسبت به انویدیا باشد؟
دو کارت گرافیکی RTX 5090 و RTX 5080 به گمان زیادً با ارزشی بیشتر از ۱۰۰۰ دلار به فروش خواهند رسید. این چنین کارتهایی در بنچمارکها عالیاند و نقش مهمی در بازیهای تریپل ای (AAA) دارند، اما حقیقت اینجاست که عموم کاربران تصمیم پرداخت این چنین هزینههایی را برای سختافزارشان ندارند. در نتیجه امکان پذیر به پردازشگرهای AMD روی بیاورند. این شرکت با اراعه RDNA 4 طی سهماه انتهایی سال، میتواند طیف بیشتری از گیمرها و کاربران را مشتری خود کند و پردازشگرهای بیشتری را با کیفیت بهتر و قیمت مناسبتر به فروش رساند.
اراعه احتمالی RDNA 4 در CES 2025
انچه که یک منبع آگاه حرف های، به گمان زیادً AMD اراعه RDNA 4 را تا اتفاقات CES 2025 به تعویق خواهد انداخت. یقیناً این دادههای فرد دیگر را به اشتراک نگذاشته و فقطً در جواب به توییتهای کاربران، اظهار داشته که امکان پذیر پردازشگر Navi 48 در طول CES 2025 معارفه بشود. اما دیگر پردازشگر گرافیکی، یعنی Navi 44 تنها در سهماهه دوم سال آتی میلادی اراعه خواهد شد. یقیناً این تنها یک شایعه است و امکان پذیر از سپس تجاری زیاد منطقی نباشد.

این چنین انویدیا علاوهبر کارتهای حرف هایشده، دو پردازشگر RTX 5070 و RTX 5060 را هم روانه بازار میکند و احتمالا پردازندههای Battlemage اینتل نیز تا آن زمان از راه برسند. به این علت در صورت اراعه RDNA 4 در سال ۲۰۲۵، AMD کار سختی برای رقابت با دیگر سازندگان خواهد داشت.
رقابت AMD و انویدیا
در سال ۲۰۲۲ و پیش از اراعه RDNA 3، عموم کاربران فکر میکردند که AMD با فروش کارتهایش، آن هم یکماه بعد از اراعه RTX 4080، انویدیا را به چالش خواهد کشید. پردازشگر RX 7900 XTX بهخوبی از بعد تسکهای سنگین برمیآمد؛ هرچند در اراعه ریترسینگ به اندازه RTX 4080 سخن برای گفتن نداشت و فاقد فناوری شبیه DLSS 3 می بود. بااینوجود، این کارت بهگفتن یک پردازشگر قوی با قیمتی مناسبتر (۲۰۰ دلار ارزانتر) در دسترس گیمرها و کاربران قرار داشت.

از طرفی انتظار میرفت که AMD پردازشگر فرد دیگر از RDNA 3 را برای رقابت با RTX 4090 رونمایی کند، اما این اتفاق نیفتاد. در نتیجه امکان پذیر رقیب این پردازشگر از نسل RDNA 4 بیاید. این گمان هم وجود دارد که AMD به رقابت با کارتهای قوی انویدیا ورود نکند و تنها به تحکیم کارکرد کارتهای RDNA 4 (نسبت به نسل قبل) بپردازد.
انویدیا به گمان زیادً برخی پردازندههای گرافیکی خود را با قیمتی کمتر از ۱۰۰۰ دلار در اغاز سال ۲۰۲۵ اراعه خواهد کرد. به همین علت AMD میتواند با فروش کارتهایش پیش از اغاز سال میلادی تازه، سهم بیشتری از بازار را به دست آورد.
چالشهای AMD
پیشازاین AMD یکبار و در سال ۲۰۱۵ توانسته می بود خود را از مشکلاتهای مالی نجات دهد و با گذر زمان به رقیب قدرتمندی برای انویدیا و اینتل تبدیل بشود. این چنین دامنه فعالیتهای این شرکت تنوع بیشتری اشکار کرده و در کنار تشکیل پردازندههای گرافیکی قوی، از فناوریهایی نظیر حافظه نهان سهبعدی در پردازندههای سری رایزن (با قیمت مناسبتر) منفعت میبرد.

اما درآمد AMD از فروش کارتها در بازیهای ویدیویی نسبت به سال قبل ۴۸ درصد افت یافته است. مطابق دادههای «ژان هو»، مدیر مالی شرکت، فروش پایین پردازشگرهای گرافیکی رادئون تأثیر قابلتوجهی روی این قسمت داشته و پیشبینی او از ادامه این حالت حکایت دارد. در واقع درآمد این قسمت هیچ زمان با پیشبینیهای سازمان همگام نیست؛ اتفاقی که در مدل کسبوکاری انویدیا نیز رخ داده است. در نتیجه اکنون استراتژی AMD کسب درآمد از دیتاسنترها و دیگر قسمتها است.
اکنون دنیای فناوری روزبهروز زیاد تر به هوش مصنوعی وابسته میبشود و انویدیا نیز در رأس گسترش این تکنولوژی قرار دارد. در همین جهت AMD روی دیتاسنترها و شتابدهندههایی همانند AMD Instinct MI300X کار میکند که برای پردازش محاسبات الزامیاند. «لیزا سو»، مدیرعامل AMD در مصاحبهای با Handelsblatt پافشاری کرد که آنها در اغاز انقلاب هوش مصنوعی قرار دارند و رهبری این بازار را در سر میپرورانند.
با همه این تفاسیر، باید چشم به راه ماند و دید که روشهای تجاری AMD چطور پیش خواهد رفت و اراعه RDNA 4 چه تأثیری بر درآمد و جایگاه این شرکت خواهد گذاشت.
دسته بندی مطالب