استون مارتین DBX S معارفه شد، قوت زیاد تر، وزن کمتر، اگزوز دلنشینتر!_اسپایدر

نوشته و ویرایش شده توسط تیم اسپایدر
پیشازاین فقط ۲ نسخه از استون مارتین DBX در دسترس می بود. هیچکس نسخه پایینرده DBX با قوت ۵۴۲ اسب بخار را نمیخواست؛ به این علت سال قبل از خط تشکیل خارج شد و DBX707 با قوت ۶۹۷ اسب بخار تنها گزینه باقی ماند. اکنون استون مارتین مدل پرقدرت DBX S را معارفه کرده است.
مهندسان استون مارتین با ترقی توربوهایی که از والهالا قرض گرفتهاند، قوت پیشرانه چهارلیتری V-8 توئین توربوشارژر را به ۷۱۷ اسب بخار رساندهاند. این تغییری جزئی است اما به این شاسیبلند اجازه میدهد چنددهم ثانیه سریع تر به شدت ۲۰۰ کیلومتربرساعت برسد. شتاب ۰ تا ۶۰ مایلبرساعت تا این مدت ۳.۱ ثانیه و نهایت شدت هم چنان ۱۹۳ مایلبرساعت (۳۱۰ کیلومتربرساعت) است. تنها شاسیبلند کارخانهای که میتواند از استون مارتین DBX S پیشی بگیرد، لامبورگینی اوروس SE با شدت ۱۹۴ مایلبرساعت است.

برای منفعت گیری بهتر از این قوت، نقاط معاوضه دنده گیربکس نهسرعته DBX S تحول کرده است. رانندگی در حالت اسپرت و اسپرت+ بهتر، سریع تر و فرمان مقداری سفتتر شده است.
سیستم همهچرخ محرک نسبت به DBX707 تغییری نکرده؛ یعنی تا ۵۰ درصد خروجی میتواند به محور جلو فرستاده بشود یا همه آن در اختیار محور عقب قرار بگیرد. سیستم تعلیق هم بدون تحول مانده است، هرچند استون مارتین اشاره میکند DBX در قالب بخشی از فیسلیفت سال قبل، در این عرصه تغییراتی کرده می بود. آن تغییرات شامل ترمزهای ۱۶.۵ اینچی کربن-سرامیکی در جلو و دیسکهای ۱۵.۳ اینچی در عقب می بود.
تغییرات ظاهری استون مارتین DBX S
به غیر از آپشنهای تریم و لوگوی S، تغییرات قابلتوجهی در کابین وجود ندارد اما طراحی بدنه متحمل تغییراتی شده است. در نمای جلوی اصلاحشده اسپلیتر تهاجمیتر وجود دارد و نمای عقب با دیفیوزر برجسته طراحی تمیزتری اشکار کرده است. لولههای اگزوز دوگانه دلنشین در ۲ طرف شبیه لکسوس IS F عمودی طراحی شدهاند.

افت وزن نیز بخشی از اصلاحات DBX S است. چرخهای تازه ۲۳ اینچی منیزیمی که به ادعای استون مارتین اولین بار در مدل شاسیبلند منفعت گیری شدهاند، در قیاس با چرخهای آلومینیومی ۱۸ کیلوگرم سبکترند. سقف فیبرکربنی هم وزن را افت میدهد و بزرگترین قطعه فیبرکربنی است که استون مارتین تا بحال روی ماشین نصب کرده است. جلوپنجره لانه زنبوری سبک و تازه برگرفته از DBS 770 Ultimate توزیع وزن DBX را بهبود میبخشد. این تغییرات نزدیک به ۴۵ کیلوگرم از وزن DBX را افت داده و وزن آن را به ۲ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم میرسانند.
مسئله اینجاست که هیچکدام از این اصلاحات برای DBX S استاندارد نیستند؛ به این علت برای افت وزن این شاسی بلند باید هزینه بیشتری پرداخت کنید؛ در نتیجه احتمالا عده بسیاری از مشتریان مشکلی با وزن ۲.۵ تنی DBX707 نداشته باشند.

اکنون قیمت DBX707 مدل ۲۰۲۵ از نزدیک به ۲۶۰ هزار دلار اغاز میبشود؛ به این علت مشتریان DBX S پرقدرت با وزن کمتر به گمان زیادً باید بیشتر از ۳۰۰ هزار دلار برای آن هزینه کنند.
تحویل استون مارتین DBX S مدل ۲۰۲۶ از پاییز سال ۲۰۲۵ اغاز خواهد شد.
دسته بندی مطالب