اپل انگارً از آمازون خواسته تا تبلیغاتی در کنار محصولاتش نشان ندهد

بازدیدهای تازه در سایت آمازون مشخص می کند آخرین محصولات اپل که مستقیماً توسط این فروشگاه فروخته خواهد شد، صفحهآرایی زیاد تمیزتری در این سایت دارند و هیچگونه تبلیغات یا نظر اضافهای تا انتهای صفحه برای کاربر نشان داده نمیبشود. به نظر میآید این ویژگی تنها برای اپل است و اکثر برندهای دیگر از این مزیت اختصاصی برخوردار نیستند.
بر پایه گزارش اینسایدر، صفحات فروش محصولات اپل در آمازون هیچگونه تبلیغاتی از محصولات رقیب ها را نشان نمیدهد. برای مثال هنگامی که آیفون ۱۵ را در آمازون جستجو میکنید، فقط یک محصول اپل را در بنر بالای صفحه به همراه یک بنر تبلیغاتی دیگر در پایین صفحه مشاهده خواهید کرد. اما در زمان جستجوی دستگاههای رقیب، همانند سامسونگ گلکسی S23، تبلیغات محصولات و خدمات دیگر را در صفحه نتایج میبینید.

توافق اپل با آمازون در نمایش صفحات فروش بدون تبلیغات
علاوه بر پاکسازی نتایج جستجوی اپل، اینسایدر اشاره میکند که آمازون تبلیغات حاضر در صفحات محصولات اپل را افت میدهد. بهجای تبلیغاتِ «محصولات مرتبط با این مورد» و نمایش محصولات با رتبه «۴ ستاره و بالاتر»، صفحات محصولات اپل نسبتاً بدون آگهی می باشند. این کار را نمیتوان درمورد صفحات محصولات شرکتهایی همانند سامسونگ دید. صفحات محصولات سامسونگ زیاد تر با موارد پیشنهادشده از برندهای دیگر در پایین صفحه پر شده است.
صفحات بدون تبلیغات انگارً ناشی از توافقی است که اپل در سال ۲۰۱۸ برای فروش محصولات خود در آمازون منعقد کرد. در ایمیلی منتشرشده از «جف ویلک»، مدیر خردهفروشی اسبق آمازون، به این مورد اشاره شده است: «اپل نمیخواهد کاربر را به صفحات فروش برندهای رقیب در صفحات جستجو هدایت کند. در صفحات جزئیات محصول این نوشته کاملاً مشهود است که اپل نمیخواهد هیچ محصولی غیر از محصولات خودش را به گفتن نظر ببیند.»
آمازون بهطور فزایندهای تبلیغات بیشتری را در مارکتپلیس خود قرار داده است. واحد تبلیغات آمازون در سال قبل بیشتر از ۳۸ میلیارد دلار درآمد داشته است. اشباعکردن وبسایت با تبلیغات خطر گمنامی برندها و تحمیل هزینههای اضافی به بازاریابها را به همراه دارد. این چنین این پتانسیل را دارد که مصرفکنندگان را گیج کند. به نظر میآید اپل به گمان زیادً تلاش دارد که از این خطرات دور باشد.