تکنولوژی

اپل می‌خواست سرویسی شبیه استارلینک به کاربران اراعه کند_اسپایدر


نوشته و ویرایش شده توسط تیم اسپایدر

در گزارش جدیدی منبع های آگاه می‌گویند چند سال قبل اپل تصمیم داشت با همکاری بوئینگ، سرویس اینترنت خانگی ماهواره‌ای همانند به استارلینک اراعه دهد. این چنین منبع های آگاه می‌گویند «ایلان ماسک»، مدیرعامل اسپیس‌ایکس و اپل رابطه پرتنشی دراین‌باره داشته‌اند؛ ماسک می‌خواست در سال ۲۰۲۲ با کوپرتینویی‌ها قرارداد ببندد تا ربط ماهواره‌ای را برای اولین‌بار در آیفون ۱۴ فراهم کند.

بر پایه گزارش The Information، در سال ۲۰۱۵ اپل مذاکراتی را با بوئینگ درمورد «پروژه عقاب» (Project Eagle) اغاز کرد؛ این پروژه درمورد راه‌اندازی سرویسی برای اراعه خدمات اینترنت بی‌سیم به آیفون و خانه‌ها می بود. این ۲ شرکت قرار می بود هزاران ماهواره را به مدار زمین پرتاب کنند تا خدمات اینترنتی را به سطح زمین برسانند. این چنین اپل تصمیم داشت آنتن‌هایی بفروشد که کاربران با اتصال آنها به پنجره، می‌توانستند از اینترنت ماهواره‌ای در سراسر خانه منفعت ببرند.

اپل و استارلینک

اپل معتقد می بود که این پروژه به اراعه یک توانایی یکپارچه‌تر پشتیبانی می‌کند، چون اپراتورهای موبایل «شرکای الزامی اما ناخوشایند» بودند که مانع پیشرفت آیفون خواهد شد. درواقع اپل می‌خواست همانند پیروزی‌اش در ساخت تراشه‌های داخلی، در پروژه عقاب نیز وابستگی خود را به دیگر شرکت‌ها افت بدهد.

پروژه اپل برای راه‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای شبیه استارلینک

اپل ۳۶ میلیون دلار برای آزمایش کانسپت پروژه عقاب در تأسیساتی در کالیفرنیا هزینه کرد. این سرویس در ابتدا قرار می بود در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی بشود، اما هیچ زمان به مرحله اجرا نرسید. «تیم کوک»، مدیرعامل اپل، دلواپس می بود که پروژه عقاب امکان پذیر رابطه اپل با صنعت مخابرات را به خطر بیندازد. او این چنین نگرانی‌هایی درمورد هزینه قابل دقت پروژه و عدم سوددهی در مختصر‌زمان داشت. در سال ۲۰۱۶ نیز اپل این پروژه را لغو کرد و کارکنان ارشد مسئول آن شرکت را ترک کردند.

اپل و استارلینک

در این ماجراها پای ایلان ماسک نیز باز می‌بشود. به حرف های منبع های آگاه، ماسک در سال ۲۰۲۲ بعد از شنیدن این که اپل تصمیم دارد یک ویژگی ماهواره‌ای را با آیفون ۱۴ معارفه کند، به اپل پیشنهادی داد: اسپیس‌ایکس موافقت می‌کند که به زمان ۱۸ ماه به‌طور انحصاری اتصال ماهواره‌ای را برای آیفون‌ها فراهم کند، اپل نیز ۵ میلیارد دلار هزینه می‌پردازد. بعد از آخر این دوره انحصار، ماسک نظر داد که اپل سالانه ۱ میلیارد دلار برای سرویس استارلینک به اسپیس‌ایکس بپردازد.

به نظر می‌رسد ماسک اپل را تهدید کرده می بود که اگر نتواند با اسپیس‌ایکس به توافق برسد، خودش یک ویژگی ماهواره‌ای شبیه را که می‌تواند با آیفون‌ها کار کند، معارفه خواهد کرد. او به اپل ۷۲ ساعت زمان داد تا تصمیم بگیرد. اپل نظر ماسک را رد کرد و مدیرعامل اسپیس‌ایکس نیز به تهدید خود عمل کرد. دو هفته قبل از معارفه آیفون ۱۴، اسپیس‌ایکس در آگوست ۲۰۲۲ از همکاری با اپراتور T-Mobile خبر داد که به کاربران تلفنهای هوشمند اجازه می‌داد در مناطقی که آنتن‌دهی ندارند، با منفعت گیری از استارلینک مطلب‌های متنی ارسال و دریافت کنند.

به نظر می‌رسد که رابطه اپل و ماسک هم چنان پرتنش است. اپل انگارً دلواپس است که اگر خدمات ماهواره‌ای خود را فراتر از قابلیت‌های جاری گسترش دهد، رگولاتورهای دولتی – به گمان زیادً با تشویق ماسک – به این پروژه ورود کنند. احتمالا به همین علت باشد که اپل تا این مدت برای قابلیت‌های ماهواره‌ای خود هزینه‌ای از کاربران دریافت نکرده است.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا