عمر باتری خودروهای برقی طویلتر از یک ماشین بنزینی است_اسپایدر

نوشته و ویرایش شده توسط تیم اسپایدر
یکی از نگرانیهای مشتریان برای خرید خودروهای الکتریکی مربوط به دوره عمر باتری خودروهای برقی است. مشتریان از طول عمر مختصر این باتریها و نیاز آنها به جایگزینی هراس دارند. پژوهش جدیدی مشخص می کند عمر باتری خودروهای برقی به واسطه دستاوردهای تازه، زیاد تر از عمر سودمند ماشین بنزینی است.
یک شرکت مشاوره خودرویی بریتانیایی به نام Geotab مطالعه جدیدی درمورد طول عمر باتری خودروهای برقی انجام داده است. در جریان این مطالعه، بیشتر از ۱۰ هزار ماشین برقی بازدید شدند. مطالعات مؤسسه ژئوتب نشان داد باتریهای ولتاژ بالا خودروهای الکتریکی میتوانند تا ۲۰ سال یا حتی زیاد تر دوام بیاورند. این رقم زیاد تر از میانگین عمر ماشین بنزینی در ایالات متحده است. در ایالات متحده، عمر متوسط خودروهای بنزینی به ۱۴ سال میرسد.

مطالعات مؤسسه ژئوتب نشان داد باتری ماشین برقی مدرن سالانه فقط ۱.۸ درصد ظرفیت خود را از دست میدهد؛ یعنی بعد از ۲۰ سال، باتری ماشین برقی مدرن هم چنان ۶۴ درصد ظرفیت اولیه خود را نگه داری کرده است.
چه مواردی بر عمر باتری خودروهای برقی تأثیر میگذارند؟
یافتههای تازه بریتانیاییها خبر خوبی برای مالکان جاری خودروهای برقی و خریداران بالقوه این خودروها در آینده است. نرخ خرابی واقعی باتری خودروهای برقی تشکیل دهه قبل میلادی کمتر از ۰.۵ درصد بوده است. این رقم آمار ناچیزی محسوب میبشود.
یقیناً فرسایش باتری خودروهای برقی خطی رخ نمیدهد. عوامل مختلفی بر آن تأثیر میگذارند. برخی از این عوامل به شرح زیر است:
سالهای نخست منفعت گیری: بیشترین تخریب باتری در چند سال اول رخ میدهد. بعدازآن این روال آهستهتر میبشود.

دمای کارکرد بالا: دمای بالا فرسایش باتری را افزایش میدهد؛ به این علت پیشنهاد میبشود زمان شارژ، ماشین برقی را در سایه نگه دارید. خودروهای برقی مدرن به سیستم خنککننده برای مدیریت دمای باتری تجهیزشدهاند.
شارژ سریع: منفعت گیری مکرر از شارژ سریع نرخ فرسایش باتری را افزایش میدهد. بهتر است از شارژهای آهسته سطح ۱ و ۲ منفعت گیری کنید.
مدیریت شارژ: در باتریهای نیکل-منگنز-کبالت (NMC) و نیکل-کبالت-منگنز (NCM)، بایستی سطح شارژ بین ۲۰ تا ۸۰ درصد نگه داشته بشود تا طول عمر آن افزایش یابد. این نوشته برای باتریهای لیتیوم-آهن-فسفات (LFP)صدق نمیکند.
دسته بندی مطالب