فعالیت سکوهای دارورسان زیر نظر نظام تنظیمگری-کاروری سلامت_اسپایدر

نوشته و ویرایش شده توسط تیم اسپایدر
پنجاهویکمین جلسه کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال صبح دیروز (سهشنبه، ۶ خرداد ۱۴۰۴) در محل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با ۳ دستورجلسه برگزار شد.
موضوعات این جلسه بنا به نظر اعضا، رسیدگی به نقل از مربوط به دستورالعمل حمل و اراعه دارو از طریق سکوها و کسبوکارهای اینترنتی (دارورسان)، بازدید مصوبه اراعه خدمات مربوط به افت ریسک شرکتهای تسهیلاتیار (لندتک) و بازدید خواست شرکتهای حملونقل هوشمند مسافر برای دستورالعمل اجرایی تبصره (۱) ماده (۲) قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداریها و دهیاریها می بود.
ابتدای این جلسه، بعد از مرور تاریخچه مصوبه دستورالعمل اراعه و حمل دارو از طریق سکوها و کسبوکارهای اینترنتی، مصوبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ با امضای وزرای بهداشت و ارتباطات، رأی دیوان عدل اداری به سود اجرای مصوبه و درنهایت مصوبه هیئت مقرراتزدایی و نامه معاونت حقوقی دولت، به این قضیه اشاره شد که سازمان غذا و دارو پیشنهادی برای جایگزینی این مصوبه نقل کرده می بود.
براینمبنا، دستورالعمل سازمان غذا و دارو، ملاحظات و اختیارات دیگر متولیان را در ورود به تدوین دستورالعمل جانشین، در نظر نگرفته است.
ورود سازمان غذا و دارو به ماموریت های متولیان دیگر
در این جلسه اظهار شد: «بااینکه دستورالعمل حمل و اراعه دارو از طریق سکوها و کسبوکارهای اینترنتی در تبصره (۱) ماده (۲) به ابلاغ ضوابط فنی مرتبط با امور سلامت اشاره دارد، در ضوابط پیشنهادی سازمان غذا و دارو به دستورالعمل حمل و اراعه دارو از طریق سکوها و کسبوکارهای اینترنتی ورود شده است، حال آنکه ضوابط فنی مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و حوزه فعالیت سکوها و کسبوکارهای اینترنتی مرتبط با مراجع تخصصی فرد دیگر ازجمله اتحادیه کسبوکارهای فضای مجازی، نظام صنفی رایانهای، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری است و این مهم در نظر تازه سازمان غذا و دارو مراعات نشده است.»
بنابر این گزارش، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه ۲۶ فروردین امسال دراینباره به سازمان غذا و دارو تذکر داده است.
سامانه مرجع برخلاف قانون دوام است
در جلسه نظر شد پیشنویس جدیدی با وجود همه متولیان مرتبط نگارش و اراعه بشود.
نوشته فرد دیگر که در جلسه کمیسیون اقتصاد دیجیتال نقل شد، این می بود که در این دستورالعمل پیشنهادی، تشکیل سامانهای با گفتن «سامانه مرجع» نقل شده که برخلاف قانون برنامه و قانون دوام (مدیریت دادهها و اطلاعات ملی) است.
بر پایه اطلاعاتی که در این نشست اراعه شد، «برخی ایرادات اساسی دیگر نیز دیده میبشود که با اهمیت ترین آن تشکیل سامانه جدیدی با گفتن سامانه مرجع اراعه خدمات برخط دارورسانی است که این نوشته برخلاف قانون مدیریت دادهها و اطلاعات ملی است که راهاندازی هر سامانهای در دولت را منوط به کسب مجوز از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کرده … این تمرکزگرایی برخلاف رویههای قانونی، حقوق رقابت و اصل استقلال سکوها بوده و رئیس محترم کمیسیون نیز در جلسه ۲۶/۱/۱۴۰۴ در محل کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی مراعات آن را تذکر داد.»
نظر برای حل اختلافات
در جلسه کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال نظر شده با درنظر گرفتن اختلافات جدی بین سکوها، کسبوکارهای اینترنتی و دیگر نهادها با سازمان غذا و دارو، ادامه مسیر فعالیت این کسبوکارها منطبق بر دستورالعمل حمل و اراعه دارو از طریق سکو (پلتفرم)ها و کسبوکارهای اینترنتی جستوجو بشود و با اغاز شکلگیری «نظام تنظیمگری-کاروری» این قسمت، موضوعات ذیل آن نظام جامع نهادینه بشود.
این چنین مقرر شد در جلسه بعدی کارگروه اقتصاد دیجیتال موضوعات مرتبط با سکوها و اپراتورهای سلامت شامل دارورسانی، آییننامه تبادل دادههای سلامت و آییننامه تنظیمگری-کاروری تصویب بشود.
گفتنی است تا کنون ۵ شرکت آمادگی خود را برای اجرای آزمایشی دستورالعمل حمل و اراعه دارو از طریق سکوها و کسبوکارهای اینترنتی اظهار کردهاند.
مطابق ماده ۱۲ این دستورالعمل، قرار می بود اجرای آزمایشی مطرح در استانهای منتخب عملیاتی بشود که سازمان غذا و دارو بهگفتن مجری تکالیف مهم مصوبه تا بحال برای راه اندازی کارگروه مرتبط، جلسهای برگزار نکرده است.
دسته بندی مطالب