قیاس سرویس سفر اشتراکی اسنپ و تپیسی؛ زمین تازه رقابت تاکسیهای اینترنتی_اسپایدر

نوشته و ویرایش شده توسط تیم اسپایدر
با خرید تپسی توسط گلنرگ و داغتر شدن بازار تاکسیهای اینترنتی در ایران، شرکتهای مهم فعال در این حوزه یعنی اسنپ و تپسی مدام در کوششاند تا با اراعه خدمات تازه و مقرونبهصرفه، سهم بیشتری از بازار را تصاحب کنند. «سفر اشتراکی» تازه ترین نوآوری این دو شرکت است که هر یک با رویکرد و مدل خاص خود داخل آن شدهاند. در ادامه به قیاس سرویس سفر اشتراکی اسنپ و تپیسی میپردازیم و سپس تأثیر آن را بر رقابت این دو پلتفرم تحلیل میکنیم.
باهمسفر تپسی؛ اغاز سریعتر و جذب سهم بازار
اغاز سریعتر
تپسی در دی ۱۴۰۳ سرویس سفر اشتراکی خود را با نام «باهمسفر تپسی» معارفه کرد؛ سرویسی که پیش از اسنپ بهصورت عملیاتی در اختیار کاربران قرار گرفت و همین عمل زودهنگام، توانست بخشی از کاربران حساس به قیمت را جذب کند. مطابق اظهار تپسی، این سرویس در شهرهای تهران و کرج فعال است و پیشبینی میبشود با تداوم استقبال، در آینده به شهرهای دیگر نیز گسترش یابد.
مزایای مالی و مشوقهای دلنشین
- تخفیف برای مسافران: منفعت گیری از «باهمسفر» تا ۳۵ درصد از سفر عادی تپسی ارزانتر است. علاوه بر این، تپسی برای ترغیب زیاد تر کاربران، سفر اول را رایگان اظهار کرده و در همین زمان مختصر، سرویس باهمسفر توانسته به مرز ۵۰۰ هزار سفر برسد.
- درآمد بالاتر برای رانندگان: سفیران تپسی که خواست سفرهای باهمسفر را بپذیرند، ۱۵ درصد زیاد تر از سفرهای عادی دریافتی خواهند داشت. به این ترتیب، انگیزه رانندگان برای پذیرفتن سفرهای اشتراکی بالاتر میرود و بخشی از افتیا نارضایتی احتمالی رانندگان افت اشکار میکند.
قوانین و محدودیتها
- بار کمتر و عدم همراه: مطابق قوانین «باهمسفر تپسی»، مسافران نباید بار اضافی حمل کنند و هر مسافر بدون همراه راهی این سفر خواهد شد.
- ساعات فعال: سرویس سفر اشتراکی تپسی اکنون از ساعت ۶ صبح تا ۱۰ شب فعال است.
- زمان انتظار: تپسی برای هر سفر اشتراکی ۱۰ دقیقه به جستوجو همسفر و سفیر خواهد گشت. ۲ دقیقه هم زمان انتظار سفیر برای هر مسافر است. اگر سفیر یا همسفر اشکار نشد، تپسی برای سفر کلاسیک یک تخفیف ۱۵ درصدی با زمان محدود میدهد.
- گسترش در تهران و کرج: با دقت به جمعیت بالا و ترافیک سنگین در این دو شهر، به نظر میرسد انتخاب آنها برای اغاز سرویس اشتراکی تصمیمی هوشمندانه باشد تا هم رضایت کاربران و رانندگان سنجیده بشود و هم شانس پیروزی مطرح افزایش یابد.
مزایای مالی دلنشین و زمانبندی مناسب اراعه سرویس علتشد تپسی در ابتدای امر بتواند بخشی از کاربران را که به جستوجو سرویس ارزانتر می باشند، به سمت خود بکشاند. هرچند این ابتکار عمل سریع با مقصد بالا بردن سهم بازار بوده، اما ادامهدار بودن پیروزی آن، به نحوه کارکرد عملیاتی تپسی و بازخورد کاربران بستگی خواهد داشت.
ورود اسنپ به میدان؛ راهاندازی سرویس اشتراکی از ۵ اسفند
تنها مقداری بعد از اظهار سرویس باهمسفر تپسی، اسنپ در ۵ اسفند ۱۴۰۳ از سرویس سفر اشتراکی خود رونمایی کرد. این سرویس فعلاً در تهران و کرج به شکل آزمایشی راهاندازی شده و چشمانداز گسترش آن به دیگر شهرها نیز نقل است.
اهداف و ویژگیهای کلیدی
- افت هزینه و سازگاری با محیط زیست: ایده مهم اسنپ در طراحی سفر اشتراکی، درست همانند تپسی، کم کردن تعداد خودروهای تکسرنشین و اراعه سفری اقتصادیتر است. بر پایه اظهار اسنپ، هزینه سفر اشتراکی در قیاس با سفر عادی بین ۱۰ تا ۲۵ درصد ارزانتر خواهد می بود.
- جستوجوی همسفر با مبدا و مقصد شبیه: بعد از داخل کردن مبدا و مقصد، کاربران میتوانند گزینه «سفر اشتراکی» را بزنند. سیستم بهطور خودکار بهجستوجو راننده و مسافر فرد دیگر میگردد که مسیرهایشان با هم تطابق داشته باشد.
- نحوه محاسبه کرایه: ابتدا یک بازه حداقلی و حداکثری به مسافر نشان داده میبشود و با سوار شدن مسافر دوم، هزینه نهایی در اپلیکیشن اشکار میبشود. این روش میتواند برای کاربر شفافیت نسبی تشکیل کند؛ اما درصد تخفیفی که تپسی اظهار کرده بالاتر است و امکان پذیر برای کاربرانی که فقطً بر پایه قیمت تصمیم میگیرند، گزینه دلنشینتری باشد.
قوانین و محدودیتها
- ظرفیت و عدم همراه: اسنپ پافشاری دارد در سرویس اشتراکی، مسافران نمی توانند همراه داشته باشند و حداکثر تعداد سرنشینان دو نفر (دو کاربر مسافر) است.
- عدم توقف و تحول مقصد: گزینههایی همانند «توقف در سفر» و «تحول مقصد» در سرویس اشتراکی غیرفعال است.
- زمان انتظار: برای هر مسافر فقط ۲ دقیقه زمان انتظار تعیین شده و اگر مسافر حاضر نشود یا با شرایط سفر اشتراکی همخوانی نداشته باشد، راننده مجاز به لغو سفر و ادامه مسیر با مسافر دیگر خواهد می بود.
قیاسای مختصر بین باهمسفر تپسی و سفر اشتراکی اسنپ
۱. زمان اراعه و ابتکار عمل
-
- تپسی بیشتر از یک ماه سریعتر از اسنپ سرویس خود را رونمایی کرد و در یک ماه اولیه به ۵۰۰ هزار سفر رسید. این عمل پیشدستانه میتواند در مختصرزمان به افزایش سهم بازار تپسی منجر بشود.
- اسنپ ۵ اسفند سرویس را اراعه کرد، به لطف ناوگان گسترده و سهم بازار بالا به شدت ایده خود را عملیاتی کرد.
۲. درصد تخفیف
-
- تپسی: تا ۳۵ درصد ارزانتر از سفر معمولی + سفر اول رایگان.
- اسنپ: بین ۱۰ تا ۲۵ درصد ارزانتر از سرویس عادی.
۳. مشوق رانندگان
-
- تپسی: ۱۵ درصد کرایه زیاد تر برای رانندگان در سرویس باهمسفر.
- اسنپ: رسماً عدد مشخصی اظهار نکرده است، اما افزایش تعداد مسافران در یک سفر میتواند درآمد راننده را بالا ببرد.
۴. قوانین و محدودیتها
-
- هر دو سرویس به نداشتن همراه پافشاری دارند؛ اما تپسی ذکر کرده که در هر تکه از سفر فقط یک مسافر داخل ماشین خواهد می بود.
- اسنپ محدودیت توقف یا تحول مقصد را اظهار کرده و زمان انتظار ۲ دقیقهای را در نظر گرفته است.
- تپسی محدودیت ساعتی (۶ صبح تا ۱۰ شب) را برای باهمسفر لحاظ کرده؛ اسنپ فعلاً این چنین محدودیتی را اظهار نکرده است.
قیاسای مختصر بین باهمسفر تپسی و سفر اشتراکی اسنپ
ویژگی | تپسی (باهمسفر) | اسنپ (سفر اشتراکی) |
---|---|---|
زمان اراعه | اواسط دی ۱۴۰۳ | ۵ اسفند ۱۴۰۳ |
درصد تخفیف | تا ۳۵ درصد ارزانتر | بین ۱۰ تا ۲۵ درصد ارزانتر |
مشوق رانندگان | ۱۵ درصد کرایه زیاد تر | اظهار نکرده است |
محدودیتها | یک مسافر در هر تکه سفر، ساعات ۶ صبح تا ۱۰ شب | عدم همراه، ۲ دقیقه زمان انتظار |
«سفر اشتراکی» زمین تازه رقابت تاکسیهای اینترنتی
۱. دقت به حساسیت بازار به قیمت
قسمت وسیعی از کاربران تاکسی اینترنتی در ایران، افرادی می باشند که برتری مهمشان قیمت پایینتر است. با قیاس سرویس سفر اشتراکی اسنپ و تپیسی، فهمید میشویم اراعه سرویس اشتراکی با تخفیفهای ملموس، مستقیماً به جذب و وفاداری این قسمت از کاربران پشتیبانی میکند.
۲. رقابت بر سر گسترش پایدار و مسئولیت اجتماعی
هر دو شرکت از افت ترافیک و آلودگی هوا به گفتن مزایای سفر اشتراکی یاد میکنند. در صورتی که این مدل سفر در طویل مدت مورد استقبال قرار گیرد، میتواند بر تعداد خودروهای تکسرنشین اثرگذار باشد و جایگاه بهتری برای آنها نزد نهادهای دولتی و شهرداریها تشکیل کند.
۳. مشوقهای رانندگان
در رقابت بین تاکسیهای اینترنتی، جذب و نگهداشت راننده زیاد حیاتی است. اگر یک شرکت بتواند مدل درآمدی دلنشینتری برای رانندگان فراهم کند، به گمان زیادً با افتکمتری در زمانهای اوج سفر (Peak Time) روبه رو خواهد می بود.
۴. گسترش به شهرهای دیگر
هردو سرویس در تهران و کرج اراعه شدهاند و اگر استقبال مطلوب باشد، گمان گسترش آن به دیگر شهرها هم وجود دارد. این نوشته میتواند بازار تازهای برای این نوع سفرها به وجود آورد و صحنه رقابت را در سطح ملی گستردهتر کند.
رقابت غولها و مزایایی که به مردم میرسد
ورود تپسی به عرصه سفر اشتراکی، چند زمان سریعتر از اسنپ، نشان از رویکرد تهاجمی آن برای افزایش سهم بازار و جذب کاربران حساس به قیمت دارد. افزایش ۱۵ درصدی کرایه رانندگان و اراعه ۳۵ درصد تخفیف به کاربران در سرویس باهمسفر، از مهمترین امتیازات رقابتی تپسی محسوب میبشود. در روبه رو، اسنپ نیز با برآورد ۱۰ تا ۲۵ درصد تخفیف و قوانین اشکار برای مدیریت سفر اشتراکی، تلاش میکند جایگاه خود بهگفتن برترین پلتفرم حملونقل هوشمند را نگه داری کند. این بخشی از رقابت تپسی و اسنپ است، رقابتی که در ماجرای غذای هم روزهای حساسی را میگذراند.
اما فراتر از رقابت قیمتی، قضیه مهمتر این است که کدام شرکت میتواند توانایی کاربری بهتری، هم برای مسافران و هم رانندگان، فراهم کند. در نهایت، هر یک از این سرویسها بتوانند مطمعن کاربران را جلب کرده و ضمن افت هزینهها، راحتی و امنیت بیشتری اراعه دهند، برنده نهایی این رقابت خواهند می بود.
یقیناً باید او گفت که برنده مهم این رقابت مردمی می باشند که از این سرویسها منفعت میبرند. اگر نبوده است بازار به نسبت آزاد رقابت، احتمالا هیچ کدام از این دو شرکت این چنین خدمتی اراعه نمیکردند. شما سپس از قیاس سرویس سفر اشتراکی اسنپ و تپیسی کدام سرویس را انتخاب میکنید؟
دسته بندی مطالب