اموزش

چطور انتقاد پذیر باشیم؟ + ۶ مسئله برای پذیرفتن انتقاد_اسپایدر


نوشته و ویرایش شده توسط تیم اسپایدر

همه ما در طول زندگی خودمان انتقادهایی را شنیده‌ایم که همیشه هم سازنده به نظر نمی‌رسند. با این که شنیدن برخی از انتقادها برایمان ناخوشایند است، اما نمی‌توانیم آن‌ها را کنترل کنیم. در این شرایط باید بر عکس العمل خودمان و اطلاعاتی که باید دریافت کنیم، تسلط داشته باشیم. انتقاد، به هر شکلی که باشد فرصتی را برای ما فراهم می‌کند تا در رابطه عمل های قبل خود فکر کرده، نتایج را برسی کنیم و رویکرد آینده خود را بهبود بخشیم.

در این مقاله، توضیح داده‌ایم که چرا پذیرفتن انتقاد می‌تواند به شما در دستیابی به پیروزی حرفه‌ای پشتیبانی کند و مراحلی را که می‌توانید برای پذیرفتن انتقاد به شکل بهتر بردارید، حرف های شده است.

پذیرفتن انتقاد چطور می‌تواند تبدیل پیروزی بشود؟

حتی وقتی که انتقاد سازنده باشد، هم شنیدن آن می‌تواند دشوار باشد. با این حال، پذیرفتن انتقاد، مزایای زیر را به همراه خواهد داشت:

  • به شما مشخص می کند که مدیران و همکاران به کیفیت کار شما اهمیت خواهند داد.
  • به شما پشتیبانی می‌کند روابط حرفه‌ای خود را نگه داری و یا تحکیم کنید.
  • گمان اشتباه را افت می‌دهد و کارایی شما را افزایش می‌دهد.
  • شما را قادر می‌سازد تا به شدت و به‌طور مؤثر توانایی‌های تازه را بهبود بخشید یا بیاموزید.

باید بگوییم انتقاد نوعی بازخورد است و فضایی را برای برسی کارکرد قبل، برجسته کردن عرصه‌های بهبود و شناسایی راه‌حل‌های احتمالی فراهم می‌کند. همه انها این موارد قدم‌های حیاتی در مسیر پیروزی می باشند.

ادامه مطلب
انیمه های انگیزشی؛ ۲۲ انیمه تماشایی و الهام‌بخش
آخرین مطالب

چطور انتقاد را بپذیریم؟

با این که شنیدن انتقاد و بازخورد از دیگران می‌تواند سخت باشد، اما راه‌هایی وجود دارد که به شما در پذیرفتن انتقاد پشتیبانی می‌کند. مرحله های زیر به شما پشتیبانی می‌کنند تا وقتی که از مدیران، مربیان و همکاران خود بازخوردی دریافت کردید، عکس العمل بهتری برای پذیرفتن آن خواهید داشت.

۱. قبل از هر واکنشی مقداری مکث کنید

هنگامی که به شما انتقاد می‌بشود، اولین کاری که باید انجام دهید این است که مقداری مکث کنید. مکث برای لحظه‌ای مختصر می‌تواند به شما پشتیبانی کند تا آنچه را که به شما حرف های شده پردازش کنید و جلوی هرگونه عکس العمل ناگهانی یا حالت تدافعی را بگیرید. این کار به شما فرصتی می‌دهد تا آرام بمانید و از حالات خود آگاه شوید.

۲. ذهن باز داشته باشید

به یاد داشته باشید شخصی که انتقاد می‌کند، می‌خواهد به شما پشتیبانی کند تا خود را ارتقا دهید. بهتر است تلاش کنید در حالی که آن‌ها سخن بگویید می‌کنند، ذهن بازی داشته باشید تا مطلب واقعی آن‌ها را بشنوید و همه تلاش خود را بکنید تا حالت را از دیدگاه شخص دیگر ببینید. این نوشته می‌تواند به شما پشتیبانی کند تا مقدار نگرانی‌های آن‌ها را تشخیص دهید.

ادامه مطلب
چرخه احساسات چیست؟ چطور به شناخت احساساتمان کمک می‌کند؟

علاوه بر این باید تلاش کنید برای داشته باشید که بازخورد سازنده و دقیق می‌تواند از هر فردی در هر سطحی باشد. این مسئله مهمی است که باید زمان دریافت انتقاد سازنده از همکار یا حتی فردی که زیر نظر شما کار می‌کنند یا افراد دیگر به یاد داشته باشید.

۳. برای فهمیدن گوش کنید

به انتقاد از نزدیک گوش دهید بدون این که سخن بگویید آن‌ها را قطع کنید و هنگامی صحبتش همه شد، آنچه را که حرف های‌هایشان برداشت کرده‌اید را تکرار کنید. این کار به آن‌ها مطمعن می‌دهد که شما منظورشان را فهمیده‌اید یا به آن‌ها فرصتی می‌دهد تا به هرگونه سوءتفاهم رسیدگی کنند. بعضی اوقات اوقات هنگامی افراد انتقاد می‌کنند، عصبی می باشند و امکان پذیر منظور خود را کامل نرسانند و مختصر بگویند.

۴. ابراز سپاس کنید

بعد از قبول این که بازخوردی که به شما داده می‌بشود را کاملاً فهمیدن کرده‌اید، قدم بعدی که باید بردارید این است که با گفتن «متشکرم» سپاس خود را ابراز کنید. مقصد شما در اینجا این است که تلاش فرد دیگر برای برسی کارکرد شما، شناسایی راه‌حل‌ها و به اشتراک گذاشتن افکارش را تصدیق کنید. گفتن این که سپاسگزار هستید لزوماً به این معنی نیست که باید با برسی موافق باشید.

ادامه مطلب
متن تبریک سال نو (اختصاصی ۱۴۰۴)_اسپایدر

۵. سوال سوال کنید

قدم بعدی این است که برای فهمیدن بهتر قضیه و در صورت لزوم، یافتن راه‌حل‌هایی برای بهبود نقاط ضعف یا از بین بردن مشکل، سوال‌هایی نقل کنید. بسته به شرایط، می‌توانید از همکار خودتان بخواهید مثال‌هایی از آنچه نقل کرده است اراعه دهد، سوال کنید که آیا این یک اتفاق موردی بوده یا یک مشکل تکرارشونده، و حتی نظر او را درمورد‌ی راهکارهای احتمالی برای مدیریت بهتر این موقعیت در آینده جویا شوید.

۶. قضیه را خاتمه دهید یا برای پیگیری بعدی برنامه‌ریزی کنید.

بعد از یافتن راه‌حل و اشکار کردن اقداماتی که در آینده متفاوت انجام خواهید داد، می‌توانید از فرد روبه رو بابت دقت و بازخوردش سپاس کرده و نوشته را به آخر برسانید. اما اگر قضیه‌ای گسترده‌تر است یا مدیرتان آن را نقل کرده، نظر دهید که یک یا دو هفته سپس مجدد ملاقات کنید تا عملکردتان را برسی و روال پیشرفت را بازدید کنید.

اگر تا این مدت راه‌حلی اشکار نکرده‌اید و برای پردازش انتقادی که مدیرتان اراعه داده به زمان بیشتری نیاز دارید، می‌توانید خواست کنید که در وقتی دیگر برای او گفت و گو و سوال‌های زیاد تر پیگیری انجام بشود. در این صورت، به سادگی به او بگویید که از دقت و نگرانی‌اش سپاس می‌کنید و مایلید مقداری زمان بگذارید تا افکارتان را جمع‌بندی کرده و پاسخی مناسب اراعه دهید. این کار به شما زمان می‌دهد تا ذهنتان را آرام کرده و عکس العمل خود را با دقت بیشتری پردازش کنید.

ادامه مطلب
سوالات مصاحبه کاری؛ ۴۵ نمونه سوال زیرکانه و جواب آن‌ها_اسپایدر

نکاتی برای پذیرفتن انتقاد در محیط کاری

1740414632 285 چطور انتقاد پذیر باشیم؟ ۶ مسئله برای پذیرفتن انتقاد اسپایدر

در ادامه این تکه چند نظر دیگر برای چگونگی پذیرفتن انتقاد در محیط کاری اراعه کرده‌ایم که به شما پشتیبانی می‌کند چطور با انتقادها و بازخوردها حرکت کنید:

نحوه تفکر خود را در رابطه انتقاد تحول دهید

بهترین زمان‌های رشد حرفه‌ای زیاد تر در قالب بازخورد ظاهر خواهد شد. وقتی که انتقاد را فقطً راهی برای دریافت بازخورد ببینیم، عبور از عکس العمل‌های احساسی آسان‌تر شده و می‌توانیم آن را فرصتی برای پیشرفت و تکامل حرفه‌ای خود بدانیم.

اجازه ندهید انتقاد جنبه‌ی شخصی اشکار کند

در زیاد تر موارد، فردی که نقدی اراعه می‌دهد تصمیم دعوا به شخصیت شما را ندارد، بلکه فقطً در رابطه یک عمل یا ماموریت‌ی خاص بازخورد می‌دهد. اگر انتقاد برایتان دلواپس‌کننده است، وقتی را برای پیگیری آن از طریق ملاقات حضوری، تماس تلفنی یا حتی ایمیل تعیین کنید. در گفتگو مؤدبانه و صریح باشید، بازخورد را فرصتی برای رشد ببینید و با ذهنی باز به آن نگاه کنید.

حقایق را با ادعاها قیاس کنید

حتی وقتی که نقدی سازنده دریافت می‌کنید، این بدان معنی نیست که حرف های‌های فرد روبه رو لزوماً دقیق و درست می باشند. بعد از شنیدن نظرات، وقتی را برای بازدید اطلاعات اراعه ‌شده تعلق دهید. می‌توانید با افرادی که از نزدیک با شما کار می‌کنند مشورت کنید تا ببینید آیا الگوهای مشترکی وجود دارد که ادعاهای نقل ‌شده را قبول یا رد کند. با قیاس‌ی حقیقت‌ها و اظهارات گفتن‌ شده، تحلیلی بی‌طرفانه و منطقی برای خود داشته باشید.

ادامه مطلب
بلایند دیت و هر چیزی که باید درمورد آن بدانید_اسپایدر

حواس خود را پرت کنید

بعضی اوقات پذیرفتن انتقاد یا نگاه بی‌طرفانه به انتقادها و بازخوردها دشوار است، به‌اختصاصی وقتی که احساساتتان بر شما تسلط می‌کنند. اگر این چنین اتفاقی افتاد، تصمیم بگیرید که در وقتی دیگر و با ذهنی آرام‌تر به نقد بازگردید. در این بین، خود را با انجام کاری که دوست دارید و حالتان را بهتر می‌کند، سرگرم کنید (برای مثالً قدم بزنید یا با دوستی که می‌تواند شما را بخنداند، سخن بگویید کنید).

پذیرفتن انتقاد راهی برای پیشرفت

انتقاد می‌تواند سازنده یا مخرب باشد. این نوشته به نگاه شما به بازخورد دیگران وابسته است. اگر بتوانید انتقاد و بازخورد آن‌ها را بدون قضاوت و پیش قضاوت در کمال اسایش بشنوید و مقداری به آن‌ها فکر کنید، می‌توانید ایرادات خود را فهمید شوید. این نوشته به شما پشتیبانی می‌کند تا از نظر کاری و رفتاری ارتقا اشکار کرده و موقعیت بهتری را توانایی کنید.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا