گسترش رقیب برای اپ استور در اتحادیه اروپا زیاد دشوار است

با دقت به قوانین بازارهای دیجیتال (DMA)، اپل باید امکان تشکیل فروشگاههای اپلیکیشن جانشین اپ استور را در اتحادیه اروپا فراهم کند. اما این شرکت بهرغم همسوشدن با این قوانین، مانعهایی نیز همانند هزینههای اضافی برای سایدلودینگ سر راه گسترشدهندگان قرار داده است. اکنون «مارک زاکربرگ»، مدیرعامل متا، حرف های است که اپل گسترش فروشگاهی رقیب برای اپ استور را چنان سخت کرده که نمیتوان فعالیتی در این عرصه انجام داد.
بر پایه گزارش ورج، مارک زاکربرگ در انتقاد به سیاستهای تازه اپل او گفت:
«من فکر نمیکنم که [سیاستهای جدید] اپل برای ما تفاوتی تشکیل کند. با روشی که آنها پیادهسازی کردهاند، اگر گسترشدهندهای تصمیم بگیرد سمت فروشگاههای اپلیکیشن جانشین برود، زیاد شگفتزده خواهم شد. آنها این کار را آنقدر سخت کردهاند که فکر میکنم برای هر فردی، از جمله خودمان، زیاد دشوار خواهد می بود بخواهد دراینباره کاری کند. و من فکر میکنم این کار با مقصد مقررات اتحادیه اروپا در تضاد است.»

انتقادهای متا از سیاستهای تازه اپل در اروپا
درحالی که اپل معتقد است که سایدلودینگ یک تهدید امنیتی برای کاربران است، قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا این شرکت را ناچار کرده است که این امکان را در اروپا فراهم کند. بااینحال، اپل موانعی را نیز به وجود اورده است. این شرکت با اراعه هزینههای تازه درصورت توزیع اپلیکیشنها خارج از اپ استور، تداوم کسبوکار اپلیکیشنهای رایگان همانند محصولات شرکت متا را دشوار میکند.
نظرات زاکربرگ بازتابی از دیگر شاکیان اپل همانند اپیک گیمز، اسپاتیفای و مایکروسافت است. پیشازاین، مدیرعامل اپیک گیمز مخالفت خود را با این مطرح اظهار کرده و حرف های می بود که اپل برای خنثیکردن قانون تازه بازارهای دیجیتال اروپا، فریبنده عمل میکند. این چنین اسپاتیفای عمل های اپل را «اخاذی» دانسته می بود؛ مایکروسافت نیز حرف های می بود که خط مشی تازه اپل گامی در جهت نادرست است.
رگولاتورهای اروپایی حرف هایاند که سایدلودینگ اپل را بعد از ۷ مارس (۲۷ اسفند) بازدید خواهند کرد. اتحادیه اروپا میتواند شرکتهایی را که قانون DMA را نقض میکنند تا ۱۰ درصد از درآمد سالانه آنها جریمه کند.