یوتیوبری چیست؛ راهنمای قدمبهقدم یوتیوبر شدن

شبکه یوتیوب یکی از محبوبترین و پربازدیدترین شبکههای اجتماعی در دنیاست. سالانه میلیاردها ویدئو در این شبکه بارگذاری خواهد شد و به همین تعداد نیز تماشاکننده وجود دارد. برخی یوتیوبرها درآمدهایی کلان از کانال خود کسب میکنند و یوتیوبری به شغل مهم آنها تبدیل شده است. برای این که یوتیوبر شوید به چه چیزی نیاز دارید؟ چه تواناییهایی باید کسب کنید و چه کارهایی باید انجام دهید؟ در این مقاله میخواهیم به این سوالها جواب دهیم. اگر تصمیم دارید کانال یوتیوب بسازید یا بهتازگی آن را راهاندازی کردهاید، تا آخر این مقاله با ما همراه شوید.
یوتیوبر کیست؟
یوتیوبر فردی است که با پستگذاشتن در شبکه یوتیوب درآمد کسب میکند. برخی از یوتیوبرها شغل فرد دیگر هم دارند، اما برخی یوتیوبری را به شغل همهزمان خود تبدیل کردهاند. برخی از یوتیوبرها نام خود را بهگفتن نام صفحهشان انتخاب میکنند و برخی دیگر از نامهای مرتبط با حوزه فعالیتشان منفعت گیری میکنند.
یوتیوبرها برای موفقشدن در کار خود به تواناییهای خاصی همانند تدوین ویدئو، داستانسرایی، انتقادپذیری و تواناییهای ارتباطی با مخاطبان نیاز دارند. در صورتی که یوتیوبر در کار خود موفق بشود، میتواند با شرکتها و برندهای گوناگون ربط برقرار کند و از راه تبلیغات نیز کسب درآمد کند.
منبع های درآمدی یوتیوبر
یوتیوبرها از ۳ راه میتوانند کسب درآمد کنند که در ادامه، هریک را توضیح دادهایم.
۱. تبلیغات خود یوتیوب
اگر تعداد جستوجوکنندگان و بینندگان آنها به حد مشخصی برسد، خود یوتیوب به آنها پول پرداخت میکند. این حد اشکار، نرخی است که «بازدید بهازای هر هزار نفر» (RPM) نامیده میبشود. یوتیوب بر پایه الگوریتمهای خود، مقدار تماشای هر ویدئو (بر مبنای دقیقه) و تعداد تماشاگران را برآورد میکند. اگر مقدار هرکدام به حد نصاب مشخصی (هزار نفر جستوجوکننده یا ۴هزار ساعت تماشای ویدئوها) برسد، یوتیوب با اضافهکردن تبلیغ به هر ویدئو، به شما مبلغی را پرداخت میکند. هرچند این پرداختی بسته به زمانزمان ویدئو، نوع تبلیغ و کشوری که در آن وجود دارید، متفاوت خواهد می بود. در کل این مبلغ در ابتدای کار ناچیز است و بهمرور زمان با شناسایی ایده های پولساز یوتیوب و رشد تعداد مخاطبان زیاد تر میبشود.
۲. حمایتکننده مالی
هنگامی کانال شما تعداد بسیاری جستوجوکننده داشته باشد، میتوانید با تولیدکنندگان یا خدماتدهندگان گوناگون قرارداد ببندید و محتوایی تشکیل کنید که آنها از تولیدش حمایتمیکنند. بسته به نوع حمایتو مقدار تبلیغی که اراعه میکنید، حمایتکننده مالی مبلغی را به شما پرداخت میکند. برای مثال میتوان یک آگهی را وسط ویدئو جای داد. راه حلهای خلاقانهتر نیز شامل بلاگری محصولات یا خدمات است که درآمد بیشتری نصیب شما میکند.
۳. فروش محصولات و تبلیغ خدمات خودتان
برای مثال میتوانید برای کسبوکارتان از طریق ساخت ویدئو تبلیغ کنید. این همانند همان صفحاتی در اینستاگرام است که محصولات خود را میفروشند با این تفاوت که برای ساخت ویدئوهایی که محصول شما را معارفه کنند، باید از تکنیکهای ساخت ویدئو در یوتیوب منفعت گیری کنید.
چطور یوتیوبر شویم؟
۱. نوشته و مخاطب مقصد خود را اشکار کنید
قبل از اغاز به کار کانال یوتیوب، برای شناسایی ایده های پولساز یوتیوب باید حوزههایی را که میخواهید در آن محتوا تشکیل کنید انتخاب کنید. بهتر است بر موضوعی خاص تمرکز و حیطه فعالیت خود را محدود کنید. الگورتیمهای یوتیوب بر پایه نوشته و هشتگهایی که برای محتوای ویدئوی خود انتخاب میکنید، آن را به مخاطبان نظر خواهند داد. اگر هربار درمورد موضوعاتی پراکنده و بیربط کلیپ بسازید، گمان یافتن جستوجوکننده کمتر میبشود.
هدفی که از راهانداختن کانال یوتیوب دارید، رویکردتان را اشکار میکند. برای مثال زیادها نه برای کسب درآمد بلکه برای مقصدهای دیگر همانند آموزش، دغدغههای اجتماعی و فرهنگی یا حتی سرگرمی ویدئو تشکیل میکنند. اگر هدفتان کسب درآمد است، باید از همان ابتدای راه برنامهریزی طویل مدت کنید.
۲. کانال خود را بسازید
بعد از تعیین چشمانداز و مقصدها، باید کانال خود را بسازید. ساخت کانال در یوتیوب رایگان و ساده است. بعد از ثبتنام در سایت یوتیوب، گزینه ساخت کانال را بزنید و موارد خواستهشده را کامل کنید. برای کانال خود باید یک عکس، یک بنر و یک تیزر بارگذاری کنید. در انتخاب یا طراحی آنها سلیقه به خرج بدهید و بر پایه رویکرد حرف هایشده در قدم اول عمل کنید. اگر برنامه شما تبدیلشدن به یک برند است، از اکنون باید نام و طرحی مخصوص خودتان طراحی کنید.
۳. برای محتوا برنامهریزی و یک نقشه راه طراحی کنید
حال که کانال یوتیوب خود را راهاندازی کردهاید، باید مستمر محتوا تشکیل کنید. پستکردن ویدئو هر زمان که زمان آزاد داشتید، روش مناسبی نیست. اگر مقصد شما درآمدزایی و رشد صفحه است، باید در زمانهایی اشکار ویدئو را بارگذاری کنید؛ برای مثال هر هفته یک بار یا هر ماه یک بار. این برنامه منظم به جستوجوکنندگان شما یاد میدهد که چه زمانهایی انتظار تماشای ویدئوهای شما را داشته باشد و درنتیجه تعداد بازدیدها زیاد تر میبشود.
اگر یقین نیستید که درمورد چه موضوعی میخواهید ویدئو بسازید، میتوانید از منبع های گوناگون برای ایدهیابی منفعت گیری کنید برای مثال:
- به قسمت ترندهای یوتیوب سر بزنید و ببینید مخاطبان چه چیزهایی را زیاد تر تماشا کردهاند؛
- پادکستها را به ویدئو تبدیل کنید؛
- شبکههای اجتماعی و هشتگهای حوزه فعالیت خود را بازدید کنید تا ببینید مخاطبان درمورد چه چیزی سخن بگویید میکنند؛
- کانالهای رقیب و شبیه حوزه کاری خود را بازدید و نقاط ضعف و قوت و چیزهایی را که آنها از قلم انداختهاند یادداشت کنید؛
- با منفعت گیری از تکنیک بارش مغزی موضوعات و مسائلی را اشکار کنید که میتوانید درمورد آنها ویدئو بسازید.
شما میتوانید پیش از راهاندازی یوتیوب، یک نقشه راه طراحی کنید و در آن سیر موضوعاتی را اشکار کنید که میخواهید درمورد آنها ویدئو بسازید. فکر کنید نوشته شما تاریخ ایران باشد. در این صورت، میتوانید از تاریخ باستان اغاز کنید و مرحله به مرحله پیش بروید. حال فکر کنیم شما مکانیک ماشین هستید، در این حالت میتوانید از قطعات و قسمتهای گوناگون ماشین چندین ویدئوی دنبالهدار بسازید.
۴. تجهیزات و وسایل یوتیوبر شدن را فراهم کنید
ساخت ویدئو و تدوین آن به ابزارهایی همانند دوربین، میکروفون و نرمافزارهای تدوین نیاز دارد که همه آنها در بازار اراعه شدهاند. نسخههای رایانهای یا موبایلی نرمافزارها نیز در دسترساند. مسئله مهم یادگیری نحوه کار با آنهاست و دلنشین آنکه در خود یوتیوب ویدئوهای بسیاری برای آموزش کار با این تجهیزات و نرمافزارها وجود دارد.
اگر بودجه شما محدود است، نیازی به تهیه دوربین جداگانه یا حتی میکروفون نیست. خود تلفن همراهتان هم میتواند ابزار ویدئوسازی باشد. هنگامی صفحهتان رشد کرد، میتوانید کمکم تجهیزات یوتیوبری تخصصی و بهتر بخرید.
۵. ویدئوی باکیفیت بسازید
اکنون در یوتیوب انواع کیفیتها برای بارگذاری و پخش ویدئو وجود دارد. زیاد تر مخاطبان نیز جذب ویدئوهای باکیفیت خواهد شد. بعد کارکردن با برنامههای تدوین را بیاموزید. دور از انتظار است ویدئوی اول شما بهترین کارتان باشد؛ تدوین ویدئو مهارتی است که بهمرور و با آزمون و اشتباه خواهید آموخت.
۶. به سئوی ویدئو دقت کنید
ساخت ویدئو و بارگذاری آن آخر کار نیست. یوتیوب همانند شبکههای اجتماعی، بر پایه الگورتیمها عمل میکند. توضیحی که زیر پست مینویسید و هشتگهایی که به کار میبرید، نقشی تعیینکننده در دیدهشدن زیاد تر کلیپ شما دارند. اضافهکردن کلمات کلیدی در گفتن و توضیحات، منفعت گیری از هشتگهای مناسب و پربازدید و تعیین درست دسته ویدئو از جمله راه حلهای بهینهکردن آن می باشند. این که مخاطبان در جستوجوهای خود ویدئوی شما را انتخاب کنند، زیاد تر از هرچیزی به این دو عامل وابسته است:
- گفتن ویدئو که امکان پذیر دقت مخاطب را جلب کند؛
- کاور ویدئو که اولین عکس قبل از نمایش آن است.
این دو اگر بهدرستی و با زیرکی انتخاب شوند، علتزیاد تر دیدهشدن محتوا خواهد شد. در همین عرصه نیز ویدئوهایی آموزشی می باشند که میتوانید در یوتیوب تماشایشان کنید.
۷. با مخاطبان خود تعامل کنید
الگورتیمهای یوتیوب بر مقدار تعامل و برگشت مخاطبان به صفحهتان نیز دقت میکنند. هنگامی در قسمت نظرات جواب مخاطبان را میدهید، آنها میفهمند که با فردی پاسخگو طرفاند و گمان این که مجدد به صفحه شما سربزنند زیاد تر میبشود. با تکنیکهایی همانند مطرح سوال در ویدئو، دعوت به تماشای ویدئوهای مرتبط و دعوت به جستوجوکردن صفحه برای تماشای محتوایی آینده، میتوان آنها را به اراعه نظرات زیاد تر و برگشت به صفحه ترغیب کرد. با این کار حتی امکان پذیر به کسب ایده برای یوتیوب برسید.
۸. از ظرفیت دیگر شبکههای اجتماعی منفعت گیری کنید
منفعت گیری از سئو و تکیه بر الگوریتمهای یوتیوب رویکردی زمانبر است. اگر در دیگر شبکههای اجتماعی جستوجوکنندگان بسیاری دارید، آنها را دعوت به جستوجوکردن صفحه خود در یوتیوب کنید. هربار که محتوای جدیدی تشکیل میکنید، آنها را به تماشای آن دعوت کنید. برای ترغیب آنها میتوانید بخشی دلنشین و مختصر از ویدئو را در آن شبکه بازنشر و برای تماشای باقی آن، مخاطبان را به صفحه یوتیوب خود دعوت کنید.
۹. از قسمت تحلیل داده یوتیوب منفعت ببرید
یوتیوب هم همانند دیگر شبکههای اجتماعی بخشی با گفتن تحلیل دادهها دارد که اطلاعات مهم و مفیدی در اختیار صاحب صفحه قرار میدهد. برای مثال در این قسمت میتوانید آمار بازدید و تماشای هر محتوا، مقدار کلیک روی هر محتوا، میانگین تماشای هرکدام از ویدئوها و دیگر دادههای سودمند را مشاهده کنید. این دادهها که مدام بهروز خواهد شد، به شما امکان خواهند داد تا بفهمید چه بخشی موفق بوده است و کدام کارها را باید به طوری دیگر انجام دهید. با بازدید نمودارهای موضوعات، میتوانید بفهمید که مخاطبان اخیرا به کدام نوشته دقت و از کدام نوشته گذر کردهاند. بر این مبنا میتوانید نوشته محتوای بعدی خود در حوزه کاری خود را شناسایی و درمورد آن محتوا تشکیل کنید.
یوتیوبر شدن در ایران
در سرزمین ما نیز امکان یوتیوبر شدن وجود دارد، اما مشکلاتی هم هست. قوانین یوتیوبری در ایران شفاف نیست چون یوتیوب در ایران فیلتر است. این قضیه جذب مخاطب را دشوار میکند. از نظر دیگر اگر صفحه شما به درآمدزایی برسد و یوتیوب بخواهد مبلغی را به شما پرداخت کند، با دقت به تحریمهای بانکی، دریافت آن ممکن نخواهد می بود مگر از طریق کارتهای بینالمللی. اما امکان کسب درآمد با جذب اسپانسر ایرانی و تبلیغ در خود محتوای ویدئو وجود دارد.
پیشنهاد پایانی
یافتن جستوجوکنندگان پرشمار و درنتیجه کسب درآمد از یوتیوب اتفاقی یکشبه نیست. نمیتواند ره صدساله را یکشبه رفت. به این علت صبر و استمرار احتمالا با اهمیت ترین توانایی برای پیروزی فعالان در یوتیوب باشد. بعد باید صبور باشید و حتی سالها در یک صفحه فعالیت کنید تا به موقعیت مدنظرتان برسید.
سوالهای رایج
۱. آیا کسب درآمد از یوتیوب مقدور است؟
بله. کسب درآمد از یوتیوب از طریق رسیدن به حد مشخصی از جستوجوکننده و نرخ تماشا، این چنین حمایتکننده مالی و تبلیغ در ویدئوها مقدور است.
۲. آیا ثبتنام در یوتیوب هزینه دارد؟
خیر، ساخت کانال در یوتیوب رایگان است. کافی است بعد از ثبتنام اولیه، گزینه ساخت کانال را بزنید.
۳. چه تعداد جستوجوکننده و زمانزمان تماشا نیاز دارم تا از یوتیوب درآمد کسب کنم؟
۴. برای یوتیوبر شدن به چه چیزی نیاز دارم؟
۵. آیا تبلیغ روی ویدئو علتکسب درآمد من میبشود؟
خیر. متأسفانه یوتیوب وقتی بهازای تبلیغش به شما پول میدهد که مخاطب دستکم ۳۰ ثانیه از تبلیغ را تماشا کرده باشد. برخی تبلیغات را نمیتوان پیش از گذشت ۳۰ ثانیه رد کرد، اما زیاد تر تبلیغات ردکردنی می باشند. تبلیغاتی که کنار یا زیر ویدئوی شما ظاهر خواهد شد و فقط شامل یک لینک می باشند، تنها در صورتی که مخاطب روی آنها کلیک کند، درآمدزا خواهند می بود.
توانایی شما چیست؟
اگر یوتیوبر هستید یا کار خود را تازه در یوتیوب اغاز کردهاید، ازمایش ها خود را با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.