اولین کپی Liquid Glass اپل در اندروید؛ ویوو OriginOS 6 را معارفه کرد + ویدیو_اسپایدر

[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط تیم اسپایدر
زبان طراحی Liquid Glass اپل که نخستینبار در اتفاقات WWDC 2025 به نمایش درآمد، اکنون در مسیر ورود به دنیای اندروید قرار دارد. مطابق گزارشها شرکت ویوو نخستین برند چینی است که این سبک طراحی را در رابط کاربری اندروید خود بهکار گرفته است.
در ماه سپتامبر ۲۰۲۵، شرکت اپل با اراعه iOS 16 طراحی جدیدی را معارفه کرد که بهشدت عکس العملهای متغیری را در پی داشت. این زبان طراحی که با نام Liquid Glass شناخته میبشود، تلفیقی از مینیمالیسم و نمودهای شفاف است و همانقدر که تحسین شده، مورد انتقاد هم قرار گرفته است. بااینحال، سازندگان تلفنهای اندرویدی با شدت بسیاری در تلاشند تا نسخهای از آن را به رابط کاربری خود بیاورند.
الهام ویوو از طراحی Liquid Glass اپل
در همین جهت، ویوو از نسخه تازه رابط کاربری خود با نام OriginOS 6 پرده برداشته است. این رابط که بر پایه اندروید ۱۶ گسترش یافته، شامل مؤلفههای شفاف و نیمهشفاف، آیکونهای مربعی با گوشههای گرد، ساعت لاکاسکرین همانند iOS 26، انیمیشنهای روان و والپیپرهایی با تحول حالت بین دوبعدی و سهبعدی است. ترکیب این ویژگیها، ظاهری زیاد نزدیک به طراحی Liquid Glass اپل به وجود اورده است.
در گوگل پلی بستههایی برای تحول آیکون برنامهها به سبک شیشه مایع انتشار شده است. در نظر دیگر، برخی کاربران برند ناتینگ گمانهزنی کردهاند که بهزودی تمی شبیه Liquid Glass برای دستگاههای آنها اراعه خواهد شد. رابط کنترل OriginOS 6 نیز از نظر بصری شباهت آشکاری به محیط کاربری اپل دارد.
اهمیت این اتفاق در تداوم تأثیرگذاری اپل بر جریان طراحی تلفنهای هوشمند نهفته است. از وقتی که اپل با معارفه آیفون X جهت گسترش ناچ در نمایشگرها شد، تا اراعه داینامیک آیلند در آیفون ۱۴ پرو که بهشدت الهامقسمت گسترشدهندگان اندرویدی شد، هر بار ناظر تکرار این الگو بودهایم.

بااینحال، اکوسیستم اندروید هم چنان از آزادی بیشتری در شخصیسازی برخوردار است. کاربران میتوانند با نصب لانچرهای گوناگون، ظاهر گوشی خود را تحول دهند و نمود شیشهای Liquid Glass را توانایی کنند.
کاربران ویوو که علاقهمند به طراحی شفاف iOS 26 می باشند، میتوانند با ارتقا به OriginOS 6 از تواناییای شبیه منفعتمند شوند. دیگر کاربران اندروید نیز با نصب برنامههای شخصثالثی که نمود شیشهای و شفاف برای آیکونها و بعدعرصهها اراعه خواهند داد، به این سبک دسترسی خواهند داشت.
اگر محبوبیت طراحی Liquid Glass در بین کاربران اندرویدی افزایش یابد، گمان میرود برندهای بزرگی همانند شیائومی، اوپو و وان پلاس نیز بهزودی المانهای شفاف و روان را در رابط کاربری خود پیادهسازی کنند. بهجستوجو آن، گسترشدهندگان لانچرها نیز تمهای مبتنی بر Liquid Glass را سریع تر از همیشه در دسترس کاربران قرار خواهند داد.
دسته بندی مطالب
[ad_2]



