توزیع مکمل آهن و ویتامین D بین دانشآموزان ایرانی ادامه دارد_اسپایدر

نوشته و ویرایش شده توسط تیم اسپایدر
کد خبر: ۲۸۶۵۹۵
تاریخ انتشار کردن: دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۴ – ۱۲:۱۲
به نقل از بهداشت نیوز احمد اسماعیلزاده، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، او گفت: برنامه مکملپشتیبانی در مدارس با مقصد مقابله با افتریزمغذیها در دانشآموزان طراحی شده و بیشتر از ۱۵ سال است که در سرزمین اجرا میبشود و در این برنامه مکملهای آهن و ویتامین D از طریق معاونت بهداشتی دانشگاهها خریداری و در اختیار مدیران مدارس قرار میگیرد و مدیران مدارس مسئول توزیع آن بین دانشآموزان می باشند.
نحوه توزیع مکمل آهن و ویتامین D بین دانشآموزان
او همین طور گفت: مکمل آهن بهصورت هفتگی و در طول ۱۶ هفته در اختیار دانشآموزان دختر متوسطه اول و دوم قرار میگیرد و مطابق دستورالعمل کشوری و سازمان جهانی بهداشت، همین مقدار برای پیشگیری از کمخونی کفایت میکند. این چنین مکمل ویتامین D برای دانشآموزان دختر و پسر بالای ۱۲ سال بهصورت ماهانه با دوز ۵۰ هزار واحدی در مدارس توزیع میبشود.
به حرف های وی؛ مقصد این برنامه پیشگیری از کمخونی و افتویتامین D است و نه درمان؛ چرا که درمان افراد مبتلا دستورالعمل جداگانهای دارد و باید از طریق مراکز درمانی پیگیری بشود.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه افزود: با وجود اجرای این برنامه در طول سالهای قبل، تا این مدت هم افتویتامین D و کمخونی در بین دانشآموزان وجود دارد و بر همین مبنا تیمی با محوریت دانشگاه علوم پزشکی تهران و با همکاری هشت دانشگاه دیگر راه اندازی شده تا علت این قضیه را بازدید کند و نتایج مطالعه در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد. بر پایه این نتایج تصمیمگیری خواهد شد که آیا تغییری در برنامه ملزوم است یا خیر.
تداوم کمخونی و افتویتامین D با وجود اجرای برنامه
به حرف های وی؛ با وجود اجرای برنامه مکملپشتیبانی و این چنین برنامه غنیسازی آرد با آهن و اسید فولیک، هم چنان مقدار کمخونی در دانشآموزان دختر نزدیک به ۱۸ تا ۲۰ درصد و افتویتامین D نزدیک به ۵۰ درصد است و به نظر میرسد در اجرای این برنامه مشکلاتی وجود دارد؛ از جمله عدم توزیع مناسب مکملها، افتاعتبار برای خرید مکمل، و یا باورهای غلط برخی مدیران مدارس که فکر میکنند مکملها فقط برای افراد خاص ملزوم است در حالی که مقصد این برنامه پیشگیری و پوشش همه دانشآموزان است.
مشکلات مصرف مکملها در بین دانشآموزان بهاختصاصی دختران
اسماعیلزاده تصریح کرد: برخی مدیران مدارس به علت گرایش به طب سنتی یا باورهای نادرست، مکملها را به دانشآموزان نمیدهند و در برخی موارد نیز هرچند مکملها توزیع میبشود، اما دانشآموزان به دلایل گوناگون از جمله هراس از عوارض گوارشی یا نپسندیدن طعم، بهاختصاصی در بین دختران، از مصرف آن خودداری میکنند. این در حالی است که مکملهای آهن و ویتامین D در این برنامه برای پیشگیری است و برای درمان کمبودها کفایت نمیکند.
وی درمورد عمل های انجامشده برای از بین بردن این مشکل او گفت: طی مکاتبهای از آموزش و پرورش خواستهایم تا جلسات آموزشی اجباری برای مدیران مدارس برگزار بشود تا مدیران با مزایا مکملها و الزام مصرف آنها برای رشد و تکامل دانشآموزان آشنا شوند، این چنین نظر دادهایم این آموزشها جزو دورههای امتیازدار مدیران باشد تا وجود در آن الزامی باشد و کارشناسان تغذیه و بهداشت نیز در این جلسات ماموریت توجیه مدیران را بر مسئولیت خواهند داشت تا باورهای غلط در این عرصه رفع بشود.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه در آخر خاطرنشان کرد: یکی از چالشهای دیگر برنامه، محدودیت اعتبارات است. با دقت به افزایش قیمت مکملها و محدود بودن بودجه دانشگاهها، معاونان بهداشتی در برخی موارد نمی توانند اعتبار کافی برای خرید مکملها فراهم کنند، با این حال وزارت بهداشت چندین دفعه راهکارهای مختلفی را برای فراهم منبع های مالی امتحان کرده و هم چنان در تلاش است تا اعتبارات ملزوم در اختیار دانشگاهها قرار گیرد تا این برنامه مهم به بهترین شکل ممکن ادامه اشکار کند.
منبع: مهر
دسته بندی مطالب




