تکنولوژی

مطرح اولیه نخستین سوزوکی جیمنی توسط خودروساز ژاپنی به‌نمایش درآمد_اسپایدر


نوشته و ویرایش شده توسط تیم اسپایدر

زمان کوتاهی از وجود سوزوکی جیمنی در بازار ایران می‌گذرد اما در همین زمان مختصر این ماشین توجهات تعداد بسیاری را به خود جلب کرده است. تا بحال چهار نسل از جیمنی در بازارهای جهانی اراعه شده‌اند و به‌زودی نسل پنجم این ماشین نیز معارفه خواهد شد. اکنون سوزوکی با نمایش مطرح اولیه این ماشین که متعلق به ۵۵ سال پیش است، بر تاریخچه غنی خود پافشاری می‌کند.

نخستین نسل‌های سوزوکی جیمنی در واقع با نام جیمنی شناخته نمی‌شدند. این خودروها با کد LJ و SJ اراعه شدند. این چنین در برخی بازارها، سوزوکی از نام ویتارا برای این ماشین منفعت گیری می‌کرد. بااین‌حال از زمان اراعه نسل سوم در اواخر قرن بیستم، نام جیمنی برای این ماشین منفعت گیری شد.

آفرودر ژاپنی

مطرح اولیه سوزوکی جیمنی در سال ۱۹۷۰ میلادی به مرحله اجرا درآمد. اکنون نسل چهارم این ماشین در انواع سه درب و پنج درب توسط شرکت راساموتور خاورمیانه در کشورمان اراعه شده است. یقیناً این شرکت به‌طور هم‌زمان سوزوکی گرند ویتارا را در بازار ایران اراعه می‌کند؛ خودرویی که ساختاری متفاوت نسبت به جیمنی دارد.

نسل اول سوزوکی جیمنی، ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۸

سوزوکی جیمنی نخستین ماشین چهارچرخ محرک این برند ژاپنی می بود که در سال ۱۹۷۰ به بازار اراعه شد. مقصد سوزوکی از تشکیل این ماشین، اراعه یک شاسی‌بلند آفرودی کوچک می بود که بتواند از مسیرهای صعب‌العبور گذر کند و به رقیبی برای آفرودرهای بزرگ و حجیم آن زمان تبدیل بشود.

LJ80

گسترش نسل اول جیمنی از سال ۱۹۶۸ اغاز شد و در سال ۱۹۷۰، نخستین نمونه این ماشین به بازار اراعه شد. در سال ۱۹۷۴، نسل اول LJ80 به موتور دو زمانه سه سیلندر ۵۵۰ سی‌سی تجهیزشد که قوت بیشتری تشکیل می‌کند. در نهایت آخرین سری نسل اول از سال ۱۹۷۷ در بازار اراعه شد. این ماشین، نخستین اتومبیل سوزوکی می بود که موتور چهارزمانه داشت. نسل اول جیمنی در ۱۰۹ سرزمین جهان اراعه شد و در کل ۲۴۳ هزار دستگاه از آن به فروش رسید.

نسل دوم، ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۸

در سال ۱۹۸۱، دومین نسل از سوزوکی جیمنی با کد SJ410 با مقصد تحکیم جایگاه بین‌المللی این ماشین اراعه شد. فروش نسل دوم در اروپا و آمریکای شمالی افزایش یافت.

SJ410

در سال ۱۹۸۴، این ماشین با موتور ۱.۳ لیتری به بازار آمد که بزرگ‌ترین موتور نصب‌شده در یک ماشین سوزوکی تا آن زمان می بود. فروش نسل دوم با جهش قابل‌دقت، به یک میلیون و ۶۹۳ هزار دستگاه رسید.

نسل سوم سوزوکی جیمنی، ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۸

نسل سوم دیگر با نام کد شبیه قبل اراعه نشد و از این زمان می بود که نام این ماشین جای خود را به جیمنی داد. این ماشین در سال ۱۹۹۸ معارفه شد. سوزوکی جیمنی ترکیبی از قابلیت‌های آفرود را با راحتی و چسبندگی بهتر در جاده ترکیب کرد. طراحی تازه این ماشین نیز با شکل‌های گرد و جلوپنجره عمودی، به الگوی وفادار همه نسل‌های جیمنی تبدیل شد.

سوزوکی جیمنی

یکی از ویژگی‌های این نسل، قابلیت تحول حالت انتقال قوت می بود. این ماشین می‌توانست بین حالت تک و دو دیفرانسیل تحول حالت دهد. این نسل از جیمنی در سراسر جهان اراعه شد و تا سال ۲۰۱۸، تعداد ۹۱۸ هزار دستگاه از این نسل به فروش رسیدند.

نسل چهارم، از سال ۲۰۱۸ تا بحال

نسل جاری سوزوکی جیمنی که در کشورمان نیز وجود دارد، از سال ۲۰۱۸ روی خط تشکیل قرار دارد. این ماشین به‌گفتن ابزاری برای آفرودرهای حرفه‌ای معارفه شده است. سوزوکی جیمنی بعد از چهار نسل، هم چنان به فلسفه یک ماشین چهارچرخ محرک کوچک و سبک‌وزن وفادار مانده است.

سوزوکی جیمنی

سوزوکی جیمنی در نسل چهارم خود همانند سه نسل قبلی، از ترکیب شاسی نردبانی، اکسل صلب با فنرهای مارپیچ و سیستم چهار چرخ محرک منفعت می‌برد. جیمنی تا بحال در ۱۹۴ سرزمین جهان اراعه شده است. فروش نسل چهارم این ماشین از سه میلیون دستگاه قبل است.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا