آیا واردات خودروهای برقی از برندهای معتبر، شرایط این خودروها را تحول میدهد؟_اسپایدر

نوشته و ویرایش شده توسط تیم اسپایدر
در تقریباً یک سال تصدی «عباس علی آبادی» بر وزارت صنعت، معدن و تجارت، ناظر تمایل این وزارتخانه به واردات خودروهای برقی بودیم. هرکدام از خودروسازان و واردکنندگان در راستای پیروی از رویه تازه وزارت صمت، تصمیم گرفتند یک یا چند ماشین برقی را به سبد محصولات خود اضافه کنند. حتی کرمانموتور با همکاری مپنا، محصولی به نام اسکای ول ET5 را روانه بازار کرد که شاسیبلند همهالکتریکی است.
بااینحال برنامه واردات خودروهای برقی مطابق پیشبینیها انجام نشد. تاکسیرانان از تعداد بسیاری از خودروهای چینی که بهگفتن تاکسی برقی داخل شده بودند، استقبال نکردند و شرکتهای واردکننده ناچار شدند این خودروها را بهجای اتومبیلهای شخصی بفروشند. از بین همه خودروهای برقی چینی که برای منفعت گیری در ناوگان تاکسیرانی به کشورمان آمدند، فقط سهول E50A به مرحله منفعت گیری در سیستم تاکسیرانی رسید. این ماشین با نام KMC EJ7 شناخته میبشود و یقیناً کرمانموتور آن را بهصورت ماشین شخصی نیز میفروشد.
عکس العمل مصرفکنندگان ایرانی به واردات خودروهای برقی چطور می بود؟
مصرفکنندگان ایرانی بهدلایل مختلفی همانند نبوده است زیرساخت جایگاه شارژ و نداشتن مطمعن به چگونگی اراعه خدمات بعد از فروش، درمورد خرید خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی تردید دارند. علاوهبراین، باتری خودروهای برقی بعد از چند سال نیاز به معاوضه دارد و این نوشته هزینه گزافی روی دست مالکان میگذارد. در واقع یکی از دلایل کم شدن قیمت شدید خودروهای برقی دستدوم، هزینههای سنگین معاوضه باتری این خودروهاست. در بازار ایران نیز که ماشین اندوخته محسوب میبشود، کمتر فردی علاقه به کم شدن قیمت اندوخته خود در بازه وقتی ۵ الی ۱۰ سال دارد.

همانند رویه واردات خودروهای درونسوز، قسمت واردات خودروهای برقی نیز دچار تغییروتحول شده است. نخستین خودروهای وارداتی بازار ایران در مرحله تازه، محصولات چینی بودند اما بهمرور زمان این رویه تحول کرد و اکنون محصولاتی از هوندا، تویوتا و نیسان صدرنشین وارداتیها می باشند.
تحول رویه واردات خودروهای برقی
این تحول در قسمت خودروهای برقی نیز مشاهده میبشود. بعد از ورود سری اول خودروهای الکتریکی با برندهای چینی، اکنون خودروهای الکتریکی تازه با برندهای معتبر در حال ورود به کشورمان می باشند. هوندا ens1، تویوتا bZ4x و آئودی Q5 ئیترون ازجمله این خودروها می باشند. کوشاخودرو نیز محصولاتی نظیر کیا EV5 را در نمایشگاه ماشین مشهد ۱۴۰۳ معارفه کرده است.
این خودروها با برندهای معتبر خود برای مشتریان دلنشین به نظر میرسند و امکان پذیر جهت تحول سلیقه گروهی از مشتریان شوند. باوجوداین، معضلاتی در راه گسترش خودروهای برقی در ایران وجود دارند که در ادامه مختصر آنها را برمیشماریم:
نخست، زیرساخت شارژر در ایران تا این مدت گسترده نیست و بهجز در چند نقطه از تهران و شهرهای بزرگ، جایگاه شارژ در دسترس مالکان خودروهای برقی قرار ندارد. اشکار نیست روال گسترش ایستگاههای شارژ نیز در آینده به چه شکل خواهد می بود.
دوم، مصرفکنندگان ایرانی تا این مدت درمورد چگونگی اراعه خدمات به خودروهای برقی مردد می باشند. واردات تعداد بسیاری ماشین برقی توسط شرکتهای گوناگون، شانس اراعه خدمات کارآمد به همه آنها را افت میدهد.

سوم، خودروهای برقی هم چنان گراناند. در شرایطی که خودروهای وارداتی تازه با کم شدن قیمت قابلتوجهی روبه رو شدهاند، خرید ماشین وارداتی مدل بالا با موتور درونسوز برای مشتریان مقرونبهصرفهتر به نظر میرسد.
چهارم، با رویکارآمدن دولت تازه، امکان پذیر برنامههای جدیدی نیز در عرصه واردات ماشین عملی بشودِ به این علت امکان پذیر واردات خودروهای برقی کامل متوقف بشود یا برعکس، ورود این خودروها شدت بگیرد. نبوده است مطمعن درمورد ادامه واردات این خودروها، مشتریان را برای خرید ماشین برقی وارداتی حتی با برند معتبر، مردد میکند.
کلام آخر
در آخر باید او گفت وجود خودروهای برقی حتی به تعداد محدود، علتمیبشود بازار ماشین ایران از یکنواختی خارج بشود. این چنین گروهی از مصرفکنندگان که به این خودروها علاقه دارند، امکان دسترسی به اتومبیل محبوب خود را خواهند داشت. بااینحال برای آنکه خودروهای برقی حداقل ۱۰ درصد از سهم بازار ایران را در اختیار داشته باشند، نیاز به برنامههای جدیتری است. منفعت گیری از توانایی موفق کشورهای اروپایی در این عرصه میتواند سودمند باشد. این کشورها با اراعه یارانه برای خرید خودروهای پلاگین هیبرید و الکتریکی، مشتریان را به خرید آنها تشویق میکردند. اجرای برنامهای شبیه در کشورمان میتواند به رشد فروش خودروهای برقی پشتیبانی کند.
دسته بندی مطالب