چتباتها و ابزارهای هوش مصنوعی بازدید ویکیپدیا را افت دادهاند_اسپایدر

 [ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط تیم اسپایدر
بنیاد ویکیمدیا هشدار داده که چتباتهای هوش مصنوعی و ابزارهای خلاصهسازی خود محتوا علت افت بازدید از ویکیپدیا شدهاند.
در یادداشتی که در وبلاگ رسمی این بنیاد انتشار شده، «مارشال میلر»، مدیر ارشد قسمت محصول ویکیمدیا، توضیح داده که کم شدن بازدید صفحات این سایت مستقیماً به رشد چتباتهای مبتنی بر مدلهای زبانی بزرگ (LLM) و نمایش خلاصههای تولیدشده توسط هوش مصنوعی در نتایج جستجو مرتبط است.
افت بازدید از ویکیپدیا در تاثییر رشد سرویسهای هوش مصنوعی
میلر نوشته است:
«ما معتقدیم این افت بازدیدها نشان دهنده تأثیر هوش مصنوعی و شبکههای اجتماعی بر شیوه جستجوی اطلاعات است، بهاختصاصی با دقت به این که موتورهای جستجو جوابهایی را مستقیماً به کاربر نمایش خواهند داد که زیاد تر بر پایه محتوای ویکیپدیا شکل گرفتهاند.»
به حرف های او، بنیاد ویکیمدیا در ماههای تازه با باتهای هوش مصنوعی گسترش یافتهای برای استخراج اطلاعات مواجه شده که تشخیص آنها از کاربران عادی دشوار بوده است. بعد از بهبود سیستم تشخیص رباتها و دستیابی به آمار دقیقتر، دادههای ویکیپدیا مشخص می کند که مقدار بازدید صفحات این سایت در یک سال قبل نزدیک به ۸ درصد افت یافته است.

میلر درمورد خطرات این نوشته میگوید:
«اگر روال افت بازدید ادامه اشکار کند، موجودیت تنها وبسایتی در این مقیاس که بر پایه استانداردهای راستیآزمایی، بیطرفی و شفافیت بنا شده، در خطر قرار میگیرد. افت بازدید به معنی داوطلبان کمتر، بودجه کمتر و در نهایت افت قابلیت مطمعن محتوا است.»
او راهحل مشکل را در شفافیت و ارجاع مستقیم به منبع های مهم میداند و نظر کرده که موتورهای جستجو و مدلهای زبانی باید کاربران را به تعامل مستقیم با منبع، یعنی ویکیپدیا، ترغیب کنند.
ویکیپدیا که در عرصه قابلیتهای هوش مصنوعی چندان فعال نبوده، در تابستان قبل ایده افزودن خلاصههای تولیدشده توسط AI در ابتدای مقالات را نقل کرده می بود، اما این مطرح پیش از اجرا و بعد از عکس العمل تند ویراستاران داوطلب کنار گذاشته شد.
دسته بندی مطالب
[ad_2]



