تکنولوژی

چرا تشکیل موتور پنج سیلندر آئودی متوقف شد؟_اسپایدر


نوشته و ویرایش شده توسط تیم اسپایدر

تشکیل موتور پنج سیلندر معروف آئودی به‌زودی متوقف خواهد شد. این پیشرانه از TT و RS Q3 حذف شده که هردو دیگر تشکیل نخواهند شد. اکنون فقط مدل RS با پیشرانه ۲.۵ لیتری توربو باقی مانده است که تشکیل آن هم به‌زودی به آخر می‌رسد. نزدیک به دو سال دیگر، آخرین RS ​​۳ پنج‌سیلندر از خط تشکیل در اینگولشتات خارج خواهد شد.

مقررات سخت‌گیرانه انتشار کردن گازهای گلخانه‌ای علت مهم توقف تشکیل این موتور است، اما تنها علت آن نیست. «گرنوت دولنر»، مدیرعامل آئودی، به مجله استرالیایی درایو او گفت که سازگار کردن موتور پنج‌سیلندر با استاندارد یورو ۷ دشوار نخواهد می بود. با این وجود، آئودی پول و منبع های فنی را خرج نگه داری این موتور نخواهد کرد.

دولنر در این باره او گفت: «خط تشکیل تازه و زبان طراحی تازه ما قدم‌های بعدی در گسترش پایدار شرکت می باشند.»

آئودی

آئودی تا آخر سال ۲۰۲۵ بیشتر از ۲۰ مدل تازه معارفه خواهد کرد. دیگر مدل‌ها شامل خودروهای برقی کم‌مصرف و شاسی بلندهای پرفورمنس در سال ۲۰۲۶ اراعه خواهند شد.

مقررات یورو ۷ در نوامبر ۲۰۲۶ برای خودروهای تازه معارفه‌شده به اجرا درخواهد آمد. با دقت به این که نسل جاری RS 3 اکنون در بازار وجود دارد، به‌طور موقت از این قانون معاف است. بااین‌حال، آئودی باید موتور پنج سیلندر را در زمان اجرای مرحله بعدی یورو ۷ در نوامبر ۲۰۲۷ از رده بیرون بکشد.

فروش اندک، اندوخته‌گذاری برای گسترش موتور پنج سیلندر تازه را غیرممکن کرده است

در واقع آمار فروش اسپرت‌بک و سدان RS 3 به اندازه‌ای خوب نیست که اندوخته‌گذاری روی موتور پنج‌سیلندر را توجیه کند. یقیناً این موتور می‌تواند در مناطق خارج از استاندارد یورو ۷ هم چنان منفعت گیری بشود، اما آئودی به گمان زیادً محاسبات را انجام داده و این کار را بی‌منفعت می‌داند.

این خبر در نمایشگاه ماشین مونیخ اظهار شد؛ جایی که آئودی از کانسپت C رونمایی کرد. آئودی در جواب به این سوال که آیا خودروی اسپرت تارگا با موتور درون‌سوز اراعه می‌بشود، به صراحت این گمان را رد کرد. نسخه تولیدی تارگا که برای سال ۲۰۲۷ برنامه‌ریزی شده است؛ یک مدل همه‌برقی روی پلتفرم گروه فولکس واگن مشترک با پورشه ۷۱۸ باکستر و کیمن برقی.

موتور پنج سیلندر

منفعت گیری از یک موتور پنج‌سیلندر در پشت صندلی‌ها ایده‌آل است، اما این اتفاق رخ نخواهد داد. آئودی در قبل هم تصمیم تشکیل یک R8 پایین‌رده با پیشرانه شش سیلندر خطی، سیستم دیفرانسیل عقب و دنده دستی را داشت، اما این پروژه هیچ زمان داخل فاز تشکیل نشد. چند سال پیش، آئودی اصرار کرد که هیچ زمان یک RS چهارسیلندر نخواهد ساخت، به این علت مسیر نسل بعدی RS 3 نامشخص است.

فولکس واگن هم از موتور پنج سیلندر برای آخرین گلف درون‌سوز منفعت گیری خواهد کرد. این اولین مدل غیرآئودی از گروه فولکس واگن با موتور EA855 نیست، چون کوپرا قبلاً مدل فورمنتور VZ5 را با موتور پنج‌سیلندر اراعه کرده می بود.

هنگامی که تشکیل این موتور تا نزدیک به دو سال دیگر متوقف بشود، سنتی به آخر خواهد رسید که در سال ۱۹۷۶ با موتور پنج‌سیلندر در آئودی ۱۰۰ اغاز شد.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا