نوکیا با راهاندازی یک آرشیو آنلاین دو دهه طراحی محصولات خود را به نمایش گذاشت_اسپایدر
نوشته و ویرایش شده توسط تیم اسپایدر
پیش از آیفون، سامسونگ یا گوگل، بازار موبایل به نوکیا (و یقیناً بلکبری) تعلق داشت. در دوران تلفنهای غیرهوشمند، شرکت فنلاندی دستگاههای متنوع زیاد بسیاری همانند ۳۲۱۰ و ۱۱۰۰ را اراعه کرده می بود که برای همه سلیقهها طراحی شده بودند. اکنون نوکیا یک موزه آنلاین را در قالب یک وبسایت راهاندازی کرده که دو دهه طراحی آن در صنعت موبایل را به نمایش میگذارد.
مجموعه دیجیتالی آنلاین تازه نوکیا که توسط «دانشگاه آلتو» فنلاند مدیریت میبشود، مطرحها، عکسها، مصاحبهها و ویدیوهای مربوط به محصولات این شرکت از اواسط دهه ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷ را شامل میبشود. بهطور کلی بیشتر از ۷۰۰ مطرح، عکس، اراعه و مصاحبه از این دوره وقتی در آن حاضر است.
موزه آنلاین طراحی محصولات نوکیا

رابط کاربری این آرشیو عظیم بهصورت شبکه تارعنکبوتی طراحی شده است و بههمین علت امکان پذیر کارکردن با آن مقداری پیچیده و دشوار باشد. اما با این طراحی موضوعات گوناگون جمعآوریشده توسط آن بهطور کاملاً منظیم و سازماندهیشده در دستهبندیهای مختلفی نشان داده میبشود.
برای همه کاربرانی که وقتی مالک تلفنهای کلاسیک نوکیا بودهاند قطعاً این مجموعه دیجیتال یک آرشیو دلنشین و خاطرهانگیز خواهد می بود. با کاوش در آن میتوانید مطرحهای مفهومی اولیه محصولات نوکیا و نحوه گسترش برخی از نمادینترین تلفنهای تاریخ را مشاهده کنید.
پروفسور «آنا والتونن» که محقق مهم این پروژه است میگوید:
«این آرشیو مشخص می کند که طراحان چطور دیدگاههای خود را عینیت میبخشند تا بتوان آنها را زمانها قبل از این که به حقیقت تبدیل شوند، به درستی کاوش کرد. این نوشته به ما یادآوری میکند که ما اختیار داریم و میتوانیم با آشکارکردن کار تعداد بسیاری از افرادی که در قبل دقیقاً همان کار را انجام دادهاند، دنیای خود را شکل دهیم.»
دسته بندی مطالب