ایربگ چیست؟ هر آنچه باید درمورد کیسه هوا ماشین بدانید!_اسپایدر

نوشته و ویرایش شده توسط تیم اسپایدر
کیسه هوا یا ایربگ، یکی از تجهیزات پایه ایمنی در خودروهای امروزی است. این ابزارها زمان وقوع تصادف شدت برخورد را برای سرنشینان افت خواهند داد و از صدمه دیدن شدید آنها جلوگیری میکنند. در این نوشته از دیجیاتو بازدید می کنیم ایربگ چیست، انواع ایربگ چه می باشند و کیسه هوا ماشین چطور عمل میکند. به این علت اگر به افزایش دانش خود در عرصه ایمنی خودروها علاقهمند هستید، در ادامه متن با ما همراه شوید.
ایربگ چیست؟
ایربگ (Airbag) به معنی کیسه هوا، یک بالشت است که در حالت اضطراری به شدت با هوا پر میبشود. این کیسه هوا به گفتن محافظ بین سرنشین و دیگر قطعات داشبورد یا فرمان ماشین قرار میگیرد تا از برخورد سرنشین به آنها جلوگیری کند.
کیسه هوا در واقع دومین سطح حفاظتی سرنشینان در خودروها به حساب میآید. کمربندهای ایمنی سطح اول محافظت از سرنشینان می باشند و ایربگها سطح دوم آن محسوب خواهد شد. نصب کیسههای هوا روی خودروهای اراعه شده در آمریکا از سال ۱۹۹۸ میلادی اجباری شد. در کشورمان نیز از سال ۱۳۹۰ نصب کیسه هوا روی خودروهای داخلی به گفتن یک استاندارد شناخته شده است. تحقیقات گوناگون انجام شده در سطح جهان، نشان دادند که نصب کیسه هوا روی خودروها تا ۶۳ درصد مقدار مرگومیر ناشی از تصادفات را افت داده است.
کاربرد کیسه هوا چیست؟
همان گونه که در تکه قبل شرح دادیم، ماموریت کیسه هوا جلوگیری از برخورد سرنشین با قطعات داشبورد، فرمان و شیشه ماشین است. در این قسمت کاربرد کیسه هوا را به طور گسترده شرح خواهیم داد.
هنگامی که یک تصادف رخ میدهد، سرنشینان ماشین بر تاثییر نیروی وارده به سمت جلو یا طرفین پرتاب خواهد شد. کمربند ایمنی میتواند تا حدودی این نیرو را خنثی کند و از داخل آمدن صدمه به پیشانی، چانه و گردن افراد جلوگیری کند. با این حال امکان پذیر قطعات ماشین به سمت سرنشینان حرکت کنند و در واقع برخوردی بین سرنشین ماشین و قطعات ماشین صورت بگیرد. در این لحظه است که کیسه هوا ماشین داخل عمل میبشود.

ماموریت کیسه هوا در واقع محافظت از قسمتهای حساس بدن سرنشینان و این چنین افت سختی وارده به آنها است. با پیشرفت کیسههای هوا، این قطعات تنش و سختی داخل شده را زیاد تر از قبل دفع میکنند. کیسههای هوا در ابتدا روی فرمان و تکه جلو داشبورد نصب میشدند اما به مرور ناظر اختراع کیسههای هوای پردهای و زانویی نیز بودیم. این کیسهها از سرنشین در برابر ضربات گوناگون از نواحی گوناگون محافظت میکنند. در خودروهای امروزی، کیسههای هوا زمان تصادف به طور کامل باز خواهد شد و سرنشین را در محل خود ثابت نگه میدارند. در نتیجه حرکات غیرارادی بدن انسان که ناشی از ضربه تصادف است، به شدت محدود میبشود.
اجزای ایربگ چیست؟
کیسههای هوا از اجزای مختلفی راه اندازی شدهاند که با دقت به برند سازنده، امکان پذیر این اجزا زیاد تر یا کمتر باشند. با این حال برخی از اجزا در همه برندهای کیسه هوا مشترک می باشند. این اجزا عبارت هستند از:
کیسهها
با اهمیت ترین قسمت در هر ایربگ، کیسه آن است. این کیسهها از جنس پلیمر و در قالب چند لایه ساخته خواهد شد. روی سطح این کیسهها نیز یک لایه سیلیکون قرار میگیرد. این کیسهها دارای منافذ ریزی می باشند که بعد از وقوع انفجار و باد شدن، به شدت خالی خواهد شد. مقصد از این کار، اجازه داده به سرنشینان برای خروج سریع از ماشین است.
سنسورهای کنترلی
ماموریت مهم فعالسازی کیسههای هوا، برعهده حسگرهای کنترلی است. این حسگرها به طور دائم شرایط ماشین را بازدید میکنند. در صورتی که برخورد رخ دهد و مقدار سختی وارده به ماشین بیشتر از حد تعیین شده باشد، سنسورهای کنترلی فرمان فعالسازی کیسههای هوا را صادر میکنند. سنسورهای کنترلی ایربگ طبق معمول روی اکسل جلو ماشین یا نزدیک چرخها قرار دارند. اطلاعات این سنسورها توسط کامپیوتر مرکزی ماشین یا ECU مورد بازدید قرار میگیرد.

سیستم انفجار و تشکیل هوا
هنگامی که حسگرهای کنترلی اطلاعات ناشی از ضربه را به کامپیوتر ماشین میفرستند و کامپیوتر ماشین فرمان فعالسازی کیسه هوا ماشین را صادر میکند، این ماموریت سیستم انفجار است که کیسههای هوا را باد کند.
سیستم انفجار در کیسههای هوا از یک جرقهزن و تعدادی قرصهای حاوی سوخت راه اندازی شده است. خازن جرقه را تشکیل میکند و قرصهای سوخت منفجر خواهد شد. این قرصهای سوخت از سدیم آزید و نیترات پتاسیم راه اندازی شدهاند که بعد از انفجار، گاز نیتروژن آزاد میکنند. این فرآیند در چند صدم ثانیه انجام میبشود که حاصل آن باد شدن ناگهانی کیسههای هوا است.
انواع ایربگ چیست؟
از زمان اختراع نخستین کیسههای هوا تا به امروز، شرکتهای خودروسازی به جستوجو ارتقا این آپشن ایمنی بودهاند. در نتیجه امروزه انواع مختلفی از ایربگها وجود دارند. برخی از با اهمیت ترین انواع کیسههای هوا عبارت هستند از:
کیسه هوا راننده و سرنشین جلو
تحقیقات موسسات ایمنی نشان داده است که در تصادفات، سرنشینان ردیف جلو زیاد تر از سایرین در معرض صدمه دیدن قرار دارند. از این رو نخستین کیسههای هوا، از سرنشینان جلو در برابر برخوردها محافظت به عمل میآورند. کیسه هوای راننده درون قاب فرمان و کیسه هوای سرنشین جانبی درون داشبورد قرار میگیرد. هنگامی که برخورد رخ میدهد، این قابها شکسته خواهد شد و کیسههای هوا بیرون میآیند.
کیسههای هوای جانبی
ایربگهای جانبی در نواحی جانبی ماشین قرار میگیرند. این کیسههای هوا، فاصله خالی تشکیل شده بین درب و ستون ماشین با سرنشینان را پوشش خواهند داد. این کیسهها در نواحی کناری صندلیها جاسازی خواهد شد که ماموریت آنها جلوگیری از برخورد سرنشیان با ستون و درب ماشین است. این کیسهها تکههای پایین تنه را مورد حفاظت قرار میدهد. برای محافظت از بالاتنه سرنشینان در روبه رو برخوردهای جانبی، از کیسههای هوا پردهای منفعت گیری میبشود.

کیسههای هوای پردهای
همان گونه که از نام کیسه هوای پردهای اشکار است، این کیسه همانند یک پرده شیشههای جانبی ماشین را پوشش میدهد. ماموریت کیسه هوای پردهای، محافظت از سر و گردن سرنشینان در روبه رو برخورد با قاب دربها، شیشهها و ستونها است. این کیسه هوا به طور سرتاسری روی قسمت جانبی سقف ماشین جایگذاری میبشود.
کیسههای هوای زانویی
برخی خودروسازان فهمید شدند که زانو و پاهای راننده و سرنشین جلو در تصادفات به شدت صدمهپذیر می باشند. از این رو کیسه هوای زانویی اختراع شد. این کیسه هوا به طور معمول در خودروهای لوکس تعبیه میبشود.
کیسه هوای کمربندی
کمربندهای ایمنی سطح اول حفاظت از جان سرنشینان می باشند اما همین کمربندها امکان پذیر علتصدمه دیدن سرنشین در شرایط حساس شوند. در برخی خودروهای لوکس، از کیسههای هوای کمربندی برای جلوگیری از صدمهرسانی کمربندهای ایمنی منفعت گیری میبشود. این کیسهها، مانع از کشیده شدن کمربندهای ایمنی روی بدن سرنشینان خواهد شد.
کیسه هوای عابر پیاده
تازه ترین فناوری در حوزه کیسههای هوا، کیسههای هوا برای عابران پیاده است. این کیسهها در قسمت خارجی ماشین تعبیه خواهد شد. هنگامی که ماشین با عابران پیاده، دوچرخهسواران یا موتورسواران برخورد میکند، این کیسه هوا فعال میبشود تا از سختی وارده توسط ماشین به عابر پیاده بکاهد.

جمعبندی، ایربگ چیست و چه منفعتای دارد؟
اگر نوشته را از ابتدا تا به انتها مطالعه کرده باشید، فهمید شدهاید که کیسه هوا ماشین یک ابزار کاملا کاربردی برای جلوگیری از صدمات زمان تصادفات رانندگی به حساب میآید. این فناوری طی سالیان تازه گسترش یافته است و اکنون کیسههای هوا در همه قسمتهای ماشین گسترده شدهاند.

تعداد بسیاری از خودروهای مونتاژی یا وارداتی به کشورمان اکنون به شش کیسه هوا تجهیزمی باشند و حتی برخی از آنها تا ۹ کیسه هوا را در خود جای دادهاند. با افزایش سطح ایمنی خودروها، کیسههای هوا نیز گسترش یافتهتر خواهند شد تا از سرنشینان بهتر و زیاد تر از قبل محافظت به عمل آورند.
سوالات متداول
دلایل مختلفی از جمله خرابی سنسورها، تنظیمات نادرست کامپیوتر ماشین و مشکل در سیمکشی ماشین، علتعدم فعال شدن کیسه هوا در تصادفات خواهد شد.
بله، امکان پذیر انفجار ایربگها آسیبی را به سرنشینان داخل کند. برای جلوگیری از این صدمه باید در فاصله مناسبی بنشینید، پاهای خود را روی داشبورد قرار ندهید، فرمان را به درستی تنظیم کنید و دستهای خود را زمان رانندگی در محلی دور از قاب کیسه هوا نگه دارید.
خیر. کیسههای هوا در ترکیب با دیگر تجهیزات ایمنی ماشین نظیر کمربند ایمنی از سرنشینان محافظت میکنند. حتی در برخی خودروها تا وقتی که کمربند ایمنی را نبندید، کیسه هوا فعال نخواهد شد.
دسته بندی مطالب