تکنولوژی

خسارت خودروهای فرسوده به اقتصاد سرزمین در حال افزایش است_اسپایدر


نوشته و ویرایش شده توسط تیم اسپایدر

خودروهای فرسوده، یکی از معضلات بزرگ سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای ایران در‌حال‌حاضر به شمار می‌آیند. این خودروها به‌علت افزایش سن و فرسودگی قطعات فنی، هزینه نگهداری بالایی را به مالکان اعمال می‌کنند و از نظر دیگر مصرف سوخت بالایی نیز دارند. خبرگزاری ایرنا در گزارشی به هزینه‌های ناشی از تردد خودروهای فرسوده در سرزمین پرداخته است. بر پایه آمار این خبرگزاری، تردد خودروهای فرسوده در سرزمین علتایجاد زیان ۹ میلیارد دلاری شده است.

بازدید تعداد خودروهای فرسوده در دسته‌بندی‌های گوناگون

بر پایه آمار ستاد نوسازی سازمان حمل‌ونقل، بیشتر از ۳۵ میلیون ماشین در سرزمین تردد می‌کنند. ۱۳ میلیون دستگاه از این خودروها فرسوده می باشند. به‌عبارتی می‌توان او گفت که ۳۷ درصد اتومبیل‌های حاضر در سرزمین فرسوده می باشند. فرسودگی بیشتر از یک‌سوم وسایل نقلیه حاضر در سرزمین، علتشده است تا به شرایط ابتدایی دهه ۱۳۸۰ و زمان اغاز مطرح نوسازی خودروهای فرسوده بازگردیم.

ادامه مطلب
کم شدن تشکیل خودروهای دوگانه‌سوز در سرزمین همزمان با افزایش مصرف بنزین_اسپایدر

اگر جزئیات آمار اراعه‌شده از سوی ستاد نوسازی سازمان حمل‌ونقل را بازدید کنیم، فهمید فرسودگی عظیم در قسمت موتورسیکلت‌ها خواهیم شد. نزدیک به ۹۰ درصد موتورسیکلت‌های حاضر در سرزمین فرسوده می باشند که نتیجه آن آلودگی شدید هوای شهرها و یقیناً تشکیل آلودگی صوتی در معابر سرزمین است.

مرکز اسقاط خودرو

آمار فرسودگی خودروها در قسمت حمل‌ونقل عمومی نیز شرایط وخیمی را مشخص می کند. ۴۸ درصد تاکسی‌ها، ۸۶ درصد مینی‌بوس‌ها، ۸۲ درصد اتوبوس‌های درون‌شهری و بیشتر از ۵۲ درصد از اتوبوس‌های برون‌شهری سرزمین فرسوده می باشند.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
دوست داشتنی ترین زوج ها در سریال بازی تاج و تخت

سهم وسایل نقلیه قدیمی از مقدار مصرف سوخت سرزمین

ستاد نوسازی سازمان حمل‌ونقل علاوه بر اظهار تعداد خودروهای فرسوده، مقدار مصرف سوخت این خودروها را به‌صورت تخمین نیز انتشار کرده است. بر پایه محاسبات این سازمان خودروهای فرسوده اعم از سواری، سواری عمومی-تاکسی، کامیون و کامیونت به ترتیب روزانه، ۱۲.۵، ۲۱، ۱۵ لیتر بنزین و تجاری سنگین ۱۷۵ لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند.

استاندارد اظهار‌شده از سوی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای مصرف تاکسی‌های استاندارد، ۸ لیتر در صد کیلومتر است. این رقم برای خودروهای سواری، ۵ لیتر به ازای صد کیلومتر اظهار شده است. یک وانت استاندارد نیز ۱۰ لیتر بنزین به ازای ۱۰۰ کیلومتر پیمایش مصرف می‌کند.

خودروهای فرسوده

با دقت به استانداردهای شرکت پالایش و پخش، می‌توان دریافت که حتی خودروهای صفرکیلومتر تشکیل داخل نیز قادر به پاس کردن این رقم های نیستند و از نظر فناوری فرسوده محسوب خواهد شد. بااین‌حال مقدار مصرف سوخت وسایل نقلیه فرسوده تفاوت تعداد بسیاری با استانداردها دارد. به‌طور مثال موتورسیکلت‌های فرسوده دو برابر یک موتورسیکلت عادی سوخت مصرف می‌کنند. بر پایه آمار ستاد نوسازی حمل‌و‌نقل، مصرف یک موتورسیکلت فرسوده روزانه برابر با ۲ لیتر و مصرف یک موتورسیکلت ایده‌آل یک لیتر در روز است.

ادامه مطلب
افزونه‌های مرورگر می‌توانند رمز عبور و اطلاعات حساس شما را گردآوری کنند

خودروهای تجاری سنگین فرسوده نیز دوبرابر یک ماشین تجاری سنگین استاندارد گازوئیل مصرف می‌کنند. کامیون‌ها و کشنده‌های فرسوده روزانه ۱۷۵ لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند، درحالی‌که رقم استاندارد مصرف آن‌ها ۹۰ لیتر بر روز است.

خسارت دیدنی خودروهای قدیمی به سرزمین، موضوعی که تا این مدت حل نشده است

با ترکیب محاسبات ستاد نوسازی حمل‌ونقل و سازمان پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، می‌توان او گفت که خودروهای فرسوده در روز ۴۶ میلیون لیتر بنزین و ۱۷.۵ میلیون لیتر گازوئیل را مصرف می‌کنند. درصورتی‌که همه وسایل نقلیه فرسوده سرزمین با اتومبیل‌ها و موتورسیلکت‌های نو جانشین شوند، ۲۷ میلیون لیتر بنزین و ۹ میلیون لیتر در روز صرفه‌جویی گازوئیل صورت خواهد گرفت. با درنظرگرفتن هر لیتر بنزین و گازوئیل برابر با ۷۰ سنت، سالانه ۹ میلیارد دلار خسارات ناشی از عدم اسقاط خودروهای فرسوده به سرزمین است. این وسایل نقلیه سالانه ۱۳ میلیارد لیتر بنزین را می‌بلعند. یقیناً دور از انتظار به نظر می‌رسد با شرایط جاری بازار ماشین، حالت وسایل نقلیه فرسوده حاضر در سرزمین حداقل در مختصر‌زمان تحول خاصی را توانایی کند.

ادامه مطلب
شیائومی با گوشی تاشو تجهیزبه دو لولا، به جنگ هواوی می‌رود_اسپایدر

دسته بندی مطالب

کسب وکار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت



منبع

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا