نسل تازه بی ام و iX3 با پلتفرم نیوکلاس معارفه شد، انقلابی در دنیای خودروهای برقی_اسپایدر

[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط تیم اسپایدر
شرکت آلمانی بیامو مدتی پیش از پلتفرم نیوکلاس (Neue Klasse) برای گسترش نسل تازه خودروهای برقی رونمایی کرد. اکنون نخستین محصول تازه بر پایه این پلتفرم معارفه شده است. این ماشین، نسل تازه بی ام و iX3 است که میخواهد انقلابی در دنیای خودروهای برقی رقم بزند. این ماشین از پرفروشترین شاسیبلند بیامو در دهههای تازه یعنی بیامو X3 الهام گرفته است.

برخلاف فکر اولیه، مفهوم پلتفرم نیوکلاس به دهه ۱۹۶۰ میلادی بازمیگردد. در آن زمان خودروسازآلمانی با معارفه مدلهای نمادین بیامو ۲۰۰۲ و ۱۵۰۰، مطرح جدیدی از کسبوکار خود را به نمایش گذاشت. اکنون بیامو با احیای پلتفرم نیوکلاس بعد از چند دهه، مشخص می کند که باز هم میخواهد تغییراتی بزرگ در صنعت ماشین تشکیل کند. برخلاف رویکرد جاری شرکت که خودروهای برقی و بنزینی بر پایه یک پلتفرم مشترک ساخته خواهد شد، پلتفرم نیوکلاس تنها برای گسترش خودروهای برقی مورد منفعت گیری قرار میگیرد.
مشخصات فنی بی ام و iX3 تازه
نسل تازه بی ام و iX3 به دو موتور الکتریکی تجهیزاست که حداکثر ۴۶۳ اسببخار قوت و ۶۴۱ نیوتنمتر گشتاور آزاد میکند. تا این مدت ظرفیت باتری این ماشین اشکار نیست اما رسانههای اروپایی پیشبینی میکنند که برد آن نزدیک به ۶۴۰ کیلومتر با یکبار شارژ خواهد می بود. این ماشین با قیمت پایه ۶۰ هزار دلار اراعه میبشود. بی ام و iX3 از معماری ۸۰۰ ولتی منفعت میبرد و میتواند از شارژ فوقسریع نیز حمایتکند. این قابلیت به مالکان بی ام و iX3 اجازه میدهد تا در ۱۰ دقیقه، ۳۷۰ کیلومتر به برد ماشین اضافه کنند.
طراحی خارجی و داخلی
طراحان خودروساز آلمانی برای خلق ظاهر بی ام و iX3 از ترکیب سنت و نوآوری منفعت گرفتهاند. چراغهای جلو از نوع چهارگانه می باشند و جلوپنجره ماشین نیز کشیده شده است تا یادآوری از مدلهای قدیمی این خودروساز باشد.

بااینحال در کابین ماشین همه چیز مدرن به نظر میرسد. به جای کلاسترهای معمول، یک نمایشگر عریض در پایین شیشه جلو قرار گرفته است که اطلاعات مربوط به رانندگی را مشخص می کند. سیستم سرگرمی ماشین نیز که OS X نام دارد، از یک نمایشگر شش ضلعی لمسی منفعت میبرد.
فناوریهای نوین
فناوریهای خاصی در بی ام و iX3 تازه بهکار گرفته شدهاند تا این ماشین را برای مشتریان دلنشین نمود دهند. این ماشین از کامپیوترهای مرکزی قوی منفعت میبرد که عملکردهای گوناگون ماشین را تحت کنترل دارند. بیامو برای این کامپیوترها نامهای جالبی را برگزیده است. به گفتن مثال یکی از این کامپیوترها «قلب نشاط» نام دارد که سیستمهای دینامیکی ماشین را کنترل میکند.

بی ام و iX3 نخستین مدل الکتریکی این شرکت است که از موتورهای برقی بدون آهنربای دائمی منفعت گیری میکند. این موتورها ۲۰ درصد سبکتر و ۴۰ درصد کارآمدتر از موتورهای آهنربای دائمی می باشند. این چنین این ماشین به پورت شارژ استاندارد آمریکای شمالی یا NACS نیز تجهیزشده است.
تشکیل بی ام و iX3 در کارخانه این شرکت واقع در مجارستان انجام خواهد شد. این ماشین نخست در اروپا و از تابستان ۲۰۲۶ در آمریکا نیز اراعه خواهد شد. بیامو با اراعه این مدل ثابت میکند که بهصورت جدی داخل بازار خودروهای برقی شده و امیدوار است با پلتفرم نیوکلاس، انقلابی در صنعت ماشین تشکیل کند.
دسته بندی مطالب
[ad_2]


