علائم خرابی سنسور دریچه گاز + نحوه عیب یابی_اسپایدر

نوشته و ویرایش شده توسط تیم اسپایدر
یکی از اجزای مهم راه اندازیدهنده موتور خودروهای انژکتوری سنسور دریچه گاز است. این سنسور در کنار استپر موتور، عملیات گاز خوردن ماشین را انجام خواهند داد. این سنسور با مقدار مصرف سوخت نیز ربط مستقیم دارد و درصورت خرابی، علتگاز خوردن بیعلت ماشین، در نتیجه افزایش مصرف سوخت میبشود؛ به این علت یافتن علائم خرابی سنسور دریچه گاز و از بین بردنکردن آن در مختصرترین زمان ممکن نقشی حیاتی در نگه داری سلامت موتور اتومبیل شما دارد.
امروزه، تقریباً همه خودروهای وارداتی و چندین خودروی داخلی، همانند پژو ۲۰۶، سمند، دنا و رانا به دریچه گاز برقی تجهیزمی باشند. در این مدلها، سنسور وابسته داخل محفظهای که دریچه در آن قرار دارد، تعبیه شده است. اما در همه محصولات شرکت سایپا از دریچه گاز معمولی منفعت گیری شده است؛ یعنی سنسور روی دریچه گاز نصب شده است. در نوشته امروز دیجیاتو، علائم خرابی سنسور دریچه گاز برقی را بازدید می کنیم، نشانههای خرابی سنسور دریچه گاز را نقل می کنیم و نحوه تشخیص خرابی سنسور دریچه گاز را به شما آموزش میدهیم؛ بعد اگر میخواهید بدانید خرابی سنسور دریچه گاز چه علائمی دارد و چطور باید این مشکل را رفع کرد، در ادامه نوشته با ما همراه شوید.
سنسور موقعیت دریچه گاز چیست؟
سنسور موقعیت دریچه گاز مقاومت متغیر است که روی دریچه گاز و نزدیک استپر موتور قرار دارد و یک میله آن را به پولکی که درون دریچه گاز قرار دارد، متصل میکند. با بازوبسته شدن پولکی، سنسور اطلاعاتی را بهصورت ولتاژ برای کامپیوتر ماشین ارسال میکند. کامپیوتر باتوجهبه این اطلاعات دریافتی، مقدار سوخت و هوا را تنظیم میکند تا عملیات احتراق و پاشش سوخت در موتور ماشین بهدرستی انجام بشود.

اگر قسمتهای دخیل در کارکرد سنسور هیچ مشکلی نداشته باشند، مقدار مصرف سوخت ماشین در حد استاندارد خواهد می بود. این چنین در شرایطی که سنسور کارکرد درستی داشته باشد، ماشین در دور آرام بدون مشکل حرکت کرده و بهکلمه کپ نمیکند؛ به این علت کپکردن ماشین و افزایش مصرف سوخت آن از علائم خرابی سنسور دریچه گاز به شمار میروال. یقیناً موارد فرد دیگر نیز جزو نشانههای خرابی سنسور دریچه گاز می باشند.
سنسور دریچه گاز چطور عمل میکند؟
سنسور دریچه گاز از ۳ پین گوناگون راه اندازی شده است:
- پین مثبت ۵ ولت
- پین سیگنال
- پین اتصال منفی
وقتی که راننده سوئیچ را باز میکند، اطلاعاتی از پین مثبت ۵ ولت و پین اتصال منفی برای سنسور ارسال میبشود. هنگامیکه ماشین روشن است و راننده پای خود را روی پدال گذاشته و گاز میدهد، مقاومت متغیر مقدار باز شدن دریچه گاز توسط پولکی را به ولتاژ تبدیل میکند. پین سیگنال این ولتاژ را برای کامپیوتر ماشین ارسال میکند.
زمان گازدادن به ماشین حالت بازوبسته بودن، ولتاژ و زاویه سنسور تحول میکند. سپس کامپیوتر مقدار هوای ورودی به منیفولد را به پشتیبانی سنسور مپ (سنسور سختی و دمای هوای ورودی) اندازهگیری کرده و مقدار پاشش بنزین را تنظیم میکند.

در خودروهای گوناگون از دو مدل سنسور دریچه گاز شاخکدار و ساژم منفعت گیری میبشود. در اکثر خودروهای داخلی، سنسور دریچه گاز شاخکدار به کار برده میبشود که خرابی کمتری نسبت به دیگر مدلها دارد.
نشانه های خرابی سنسور دریچه گاز
یکی از عوامل خرابی سنسور دریچه گاز، رسیدن آب به سنسور است. افرادی که ماشین را به کارواش برده و موتور آن را شستشو خواهند داد، حتماً باید سوکت همه سنسورها از جمله سنسور دریچه گاز را توسط باد خشک کنند. طبق معمولً کارواشهای تازه به دستگاهی برای انجام این کار تجهیزمی باشند.
عامل دوم سختی بیشازحد معمول و گاز دادن زیاد به ماشین است. نباید دور موتور ماشین را تا حد کاتاف (وقتی که سوپاپ ورودی موتور بهخاطر سختی ناگهانی و بیشازاندازه بسته شده و ورود هوا یا سوخت به داخل پیستون برای لحظاتی متوقف میبشود) بالا برد تا آسیبی به سنسور دریچه گاز داخل نشود.

کثیفی محفظه دریچه گاز و کثیف ماندن آن به زمان طویل نیز علتخرابی سنسور دریچه گاز میبشود. اگر محفظه داخل دریچه گاز مدتی طویل کثیف بوده و جرم گرفته باشد، پولکی باز میماند؛ در نتیجه سنسور دریچه گاز نیز باز شده و بهاندازه ۱ یا ۲ درجه تحول زاویه اشکار میکند. زاویه داشتن طویلزمان سنسور مقاومت متغیر را خراب میکند. تنها راهحل این مشکل معاوضه سنسور دریچه گاز است.
علائم خرابی سنسور دریچه گاز
۱. بالا ماندن دور موتور
رایجترین عیبی که زمان خرابی سنسور به وجود میآید، گازخوردن ماشین زمان خلاص بودن است. اکثر افراد در این شرایط عمل به معاوضه استپر موتور میکنند، درصورتیکه این عیب میتواند ناشی از خرابی سنسور دریچه گاز باشد.
۲. کپکردن ماشین در دور موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰
اگر زمان گازدادن در دور موتور بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰، ماشین بهدرستی گاز نخورد و بهکلمه خفه کند، سنسور دریچه گاز خراب شده است.
۳. تأخیر در گازخوردن ماشین یکی دیگر از علائم خرابی سنسور دریچه گاز
اگر ولتاژ سنسور دریچه گاز کمتر از حد استاندارد باشد، ماشین دیر گاز میخورد. علت آن هم این است که چند ثانیه طول میکشد تا ولتاژ به حد استاندارد برسد تا ماشین شرایط مناسب برای گازخوردن را اشکار کند.
۴. تأخیر در پایین آمدن گاز ماشین
اگر سپس از رهاکردن پدال گاز، درجه دور موتور با تأخیر به حالت عادی برگردد، سنسور دریچه گاز دچار مشکل شده است. در این چنین شرایطی، سنسور حالت فنریاش را از دست داده است و چند ثانیه طول میکشد به حالت اولیه برگردد.
۵. افزایش مصرف سوخت
همزمان با گازخوردن ماشین یا تأخیر در برگشت دور موتور به حالت عادی، کامپیوتر تشخیص میدهد دریچه گاز باز است. در این حالت، ورودی دریچه گاز باز میماند و پاشش سوخت قطع نمیبشود. این قضیه مصرف سوخت را افزایش میدهد، درحالیکه عموم مردم خبری از آن ندارند.
۶. خاموش شدن ماشین زمان سرد بودن
اگر ماشین سرد باشد و عمل به گازدادن کنید و ماشین خاموش بشود، به گمان زیاد زیاد سنسور دریچه گاز خراب شده است.
نحوه تشخیص خرابی سنسور دریچه گاز
ابتدا سوکت سنسور را جدا کنید. با یک لامپ تست پینهای سوکت را بازدید کنید. پینهای سوکت دارای برق ۵ ولت، سیگنال و اتصال منفی است. یقیناً با منفعت گیری از لامپ تست نمیتوانید از سالم یا قطع بودن پین سیگنال یقین شوید. قطع یا وصل بودن این پین را باید با منفعت گیری از دیاگ و مقدار پارامترهای آن تشخیص دهید.

برای عیبیابی سنسور دریچه گاز با منفعت گیری از دیاگ ابتدا باید داخل تکه خواندن کد اشتباه شوید. باتوجهبه موقت یا دائمی بودن کد اشتباه، کد اشتباه را پاک کنید. اگر اشتباه موقت باشد، بهراحتی پاک میبشود اما اگر اشتباه دائم باشد، پاک نمیبشود. در برخی موارد، خطای سنسور در کامپیوتر ثبت نمیبشود و کد اشتباه نشان داده نمیبشود. دراینصورت، باید در تکه پارامترهای دستگاه به جستوجو پیداکردن عیب سنسور دریچه گاز باشید.
برای عیبیابی صحیح مرحله های زیر را بهترتیب انجام بدهید:
۱. ابتدا باید حالت دریچه گاز را بازدید کنید. اگر در حالت بسته باشد، مشکلی وجود ندارد. اما اگر در حالت باز باشد، سنسور خراب است.
۲. در مرحله سپس، باید زاویه دریچه گاز را بازدید کنید. همه خودروهایی که سنسور دریچه گاز دارند، باید زاویه دریچه گاز آنها صفر درجه باشد. اگر زاویه از صفر درجه زیاد تر باشد، باید ابتدا از سالم بودن سیم گاز یقین شوید. اگر سیم گاز سالم و زاویه دریچه گاز زیاد تر از صفر درجه باشد، سنسور خراب شده و باید آن را معاوضه کنید.

۳. آخرین مرحله عیبیابی، بازدید مقدار ولتاژ دریچه گاز است. ولتاژ استاندارد دریچه گاز عددی بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ است. اگر ولتاژ کمتر از ۴۰۰ باشد علتدیر گازخوردن ماشین میبشود. اگر ولتاژ بین ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ باشد، به گمان زیاد سنسور خراب است. اما اگر ولتاژ عدد ۴۹۰۰ را نشان دهد، طبق معمولً یکی از سیمهای متصل به سوکت قطع است. در این شرایط، اگر سیمها قطع نباشد، سنسور نیاز به معاوضه دارد.
جمعبندی علائم خرابی سنسور دریچه گاز
سنسور دریچه گاز یکی از قطعات مصرفی و زیاد کاربردی ماشین است. این سنسور غیرقابلتعمیر بوده و درصورت خرابی باید معاوضه بشود. سنسور دریچه گاز درصورت خرابی نشانههای مختلفی دارد که در زمان عیبیابی باید به آنها دقت کرد. بهتر است موتور ماشین را شستشو ندهید یا درصورت نیاز، این کار را به کارشناس بسپارید. در غیر این صورت، امکان پذیر بهراحتی سنسورها را خراب کنید یا از کار بیندازید.
سؤالات متداول:
کپکردن موتور، افزایش مصرف سوخت، بالا ماندن غیرطبیعی دور موتور و روشن شدن چراغ چک از نشانههای خرابی سنسور دریچه گاز می باشند.
خیر، سنسور دریچه گاز برقی قطعهای الکترونیکی است و درصورت خرابی، قابلتعمیر نیست؛ به این علت تنها راهحل مشکل سنسور دریچه گاز معاوضه قطعه است.
در نوشته بالا، به علائم خرابی سنسور دریچه گاز برقی پرداختیم. بااینحال دریچه گاز سیمی سیستم سادهتری دارد و تنها راه ابراز مشکل در آن، پاره شدن یا کشیده شدن بیشتر از حد سیم دریچه گاز یا شکستگی قطعات پلاستیکی است؛ به این علت اگر به جستوجو خرید خودرویی هستید که نشانههای خرابی سنسور دریچه گاز برقی در آن رخ ندهد، خودرویی با دریچه گاز سیمی بخرید.
دسته بندی مطالب