فیلم نت چطور دقت با کیفیت و تنوع محصولات معادلات پلتفرمی را تحول داد_اسپایدر

نوشته و ویرایش شده توسط تیم اسپایدر
سلب مسئولیت: دیجیاتو فقط نمایشدهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درمورد محتوای آن ندارد.
هرچه میگذرد پلتفرمهای نمایش خانگی مخاطبان خودشان را زیاد تر اشکار میکنند و در رقابت با یکدیگر به جستوجو به دست آوردن سهم بیشتری از بازار سرگرمی می باشند. رشد مخاطبان این پلتفرمها در سالهای تازه با دقت به پیشرفت و گسترش تلویزیون و تلفنهای هوشمند بیشتر از پیش شده و علتشده تا تولیداتشان زیاد تر در معرض دیده شدن و قضاوت قرار بگیرد.
پلتفرمهای پخش فیلم و سریال در جهان رقابت بسیاری جهت اشکار کردن مخاطب و تامین اوقات فراغت مردم دارند. در کل رقابت در بازار سرگرمی با دقت به نیازهای متفاوت مردم، هر روز شکل جدیدتری به خود میگیرد و فعالیت در این حوزه را جدیتر میکند. با این که ویاودیها عمر بسیاری در ایران ندارند، ولی توانستهاند مخاطب خودشان را اشکار کنند و به رسانههایی تاثیرگذار در جامعه تبدیل شوند.
در بین پلتفرمهای نمایش خانگی در ایران، سهم مهم بازار به فیلیمو و فیلمنت میرسد. و به نظر میرسد با گذشت زمان تغییراتی در حالت جذب مخاطبان پلتفرمها رخ داده است. پلتفرم فیلمنت به واسطه تشکیل چند سریال خوب و باکیفیت همانند «در انتهای شب» و «افعی تهران» توانست بر تعداد مخاطبانش اضافه کند. هر دو سریال اتفاق مهمی در شبکه نمایش خانگی بودند و علتبالا رفتن کیفیت سریالسازی در این شبکه شدند.
مخاطبان شبکه نمایش خانگی بعد از زمانها توانستند سریالهایی با داستان و شخصیتهای متفاوت ببینند که قبلا مشابهش را در تاثییر فرد دیگر مشاهده نکرده بودند. پرداختن به دغدغههای زوجی از طبقه متوسط و رفتن به زندگی کارگردانی روشنفکر برای تعداد بسیاری از بینندگان تازه و دلنشین می بود. این کلیشهزدایی از سریالهای شبکه نمایش خانگی حرکت مثبتی می بود تا مخاطبان بعد از زمانها از سوژه تکراری تقابل طبقه فقیر و مرفه رهایی اشکار کردند.
به نوعی نشان دادن مشکلات و سختیهای طبقات پائینی جامعه و ناکامی و ناکامیهای ثروتمندان در سریالها به یک رویه تبدیل شده می بود که «در انتهای شب» و «افعی تهران» این فضا را شکستند و طرحی نو در انداختند. هر دو سریال نشان دادند مخاطبان شبکه نمایش خانگی تا چه اندازه به جستوجو سوژه و داستانهای نو و تازه میگردد و از کلیشهها و سخنهای تکراری گریزان است.
یقیناً اتفاق مهم برای پلتفرمی همانند فیلمنت با سریال پرمخاطب «پوست شیر» افتاد. این سریال در جذب مخاطب و دیده شدن اتفاق اختصاصیای در شبکه نمایش خانگی می بود و باید آن را احیاکننده این پلتفرم دانست. جریان تازه سریالسازی در فیلمنت با «پوست شیر» رقم خورد و بعد از آن زیاد سریع سریالهای بعدی از راه رسیدند تا نقش مهمی در جذب مخاطبان تازه داشته باشند.
سریالی که فقط در ایران مخاطب نداشت و سرزمینهایی همانند روسیه، هند، پاکستان و برخی سرزمینهای عربی خواهان نمایش آن شدند. اتفاقی که برای سریال «یاغی» هم افتاد و سه سرزمین ژاپن، عراق و مالزی به جستوجو پخش آن در کشورشان افتادند.
این فعالیتها در حالی رقم خورد که نماوا به گفتن یکی از رقبای مهم فیلمنت، دچار حاشیههای شگفت و غریبی شد و موفق نشد سهمش در بازار را نگه داری کند. نماوا در ماههای تازه در عرصه تشکیل سریال به شدت ضعیف عمل کرده و سخن بگوییدهای جنجالی مدیرانش درمورد هنرمندان، بازیگران را از این پلتفرم دور کرده است.
مورد تعیین کننده دیگر در جذب مخاطب به حالت سینمای آنلاین برمیگردد. در این عرصه پلتفرم فیلمنت با اکران آنلاین فیلمهای پرمخاطبی همانند «هتل»، «ویلای ساحلی»، «خجالت نکش ۲» در کنار فیلمهایی با مخاطب خاصتر همانند «چرا گریه نمیکنی» و «مصائب شیرین ۲» خودش را فعال نشان داد. این اتفاق در حالی رقم خورد که فیلیمو، جدیترین رقیب فیلمنت در اکران آنلاین است و نماوا فعالیت خاصی در این عرصه نداشت. بنا به حرف های برخی از تهیهکنندگان، اکران آنلاین فیلمهایشان سود بیشتری را از فروش گیشه نصیبشان کرده که همین نوشته زمان خوبی برای رشد صنعت سینمای ایران به حساب میآید.
با دقت به روال اتفاقات از دو سال قبل تا به الان، رقابت مهم در عرصه جذب مخاطب بین فیلیمو و فیلمنت شکل گرفته است. مطابق آمار غیررسمی، فیلمنت با جا گذاشتن نماوا به رقیب مهم فیلیمو در جذب مخاطب تبدیل شده و این دو پلتفرم را اکنون باید قطبهای مهم شبکه نمایش خانگی دانست. آمدن علی سرتیپی و آشنایی و همکاری این تهیهکننده با کارگردانان و بازیگران اتفاقات خوبی را برای فیلمنت رقم زده و علتتولیدات قابلی قبولی در آن شده است. توانایی پیروزیآمیز فیلمنت نقش مدیریت اصولی و تشکیل باکیفیت در اشکار کردن مخاطب را زیاد خوب مشخص می کند.
دسته بندی مطالب