کاربران جهانی ۱۲۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ برای اپلیکیشنها و بازیهای موبایل هزینه کردهاند_اسپایدر
نوشته و ویرایش شده توسط تیم اسپایدر
با وجود افت نصب اپلیکیشن در سال ۲۰۲۴، اقتصاد اپ رشد چشمگیری را بهلطف پرداختهای درون برنامهای و صرف حق اشتراک از سوی کاربران ناظر بوده است.
اقتصاد اپلیکیشنها و بازیهای موبایل بعد از کم شدن فروش در سال ۲۰۲۲، ناظر رشد آهسته ولی مدام بوده و سال ۲۰۲۴ هم همین روال را بهثبت رسانده است. دادهها مشخص می کند که کاربران در سراسر جهان طی سال میلادی تازه مبلغ ۱۲۷ میلیارد دلار را صرف خرید اپ و بازی در کنار پرداختهای درون برنامههای کردهاند که در قیاس با سال قبل، ۱۵.۷ درصد افزایش را ناظر بوده است. یقیناً سهم چشمگیری از این جهش برای اپ استور اپل بوده و گوگل پلی کارکرد ضعیفی از خود نشان داده است.
موسسه آماری Appfigures طی گزارش تازه خود نسبت به سلامت اکوسیستم اپلیکیشنهای موبایل اظهار نگرانی کرده؛ چون تعداد دانلودهای ثبتشده در ۲۰۲۴ با ۲.۳ درصد افت به ۱۱۰ میلیارد رسیده که کمتر از سال میلادی قبل از آن است. این چنین روندی حتی در اپ استور هم دیدهشده است که طبق معمولً کارکرد مثبتی در این عرصه طی سالهای قبل از خود نشان میداد.

شایانذکر است که اتفاق افت دانلود اپها توسط کاربران چندان هم نوشته جدیدی نیست و در سالهای قبل هم اثراتی از آن ناظر بودیم. کارشناسان اشاره دارند که با به بلوغ رسیدن اکوسیستم اپهای موبایل، زیاد تر شرکتها به سمت کسب درآمد از برنامهها و بازیهای نصب شده رفتهاند و پرداختهای درون برنامهای جای فروش مستقیم اپ را گرفته است.
حق اشتراک؛ برگ برنده تجارت اپلیکیشن در جهان
دلنشین است بدانید که طی یک سال تازه، تنها ۵ درصد از اپلیکیشنها در سراسر جهان با حق اشتراک اراعه شدهاند؛ اما همین رقم کوچک توانسته سهم ۴۸ درصدی از درآمد ۱۲۷ میلیارد دلاری ۲۰۲۴ را به خود تعلق دهد. ۱۰ اپلیکیشن برتر هم در این بین سهم ۱۳.۷ درصدی داشتهاند که در قیاس با سال ۲۰۲۳، رشد ۱.۲ درصدی را مشخص می کند. قطبی شدن بازار اپلیکیشن و تجمع محسوس پرداختهای مالی در یک سمت نیز میتواند مشکلات بسیاری را در پی داشته باشد؛ اگرچه تا این مدت با رسیدن به این چنین نقطهای، فاصله داریم.

از ۱۱۰ میلیارد دانلود اپلیکیشن طی ۲۰۲۴، نزدیک به ۲۸ میلیارد دلار به اپ استور با افت سالانه ۱.۱ درصدی تعلق داشته؛ درحالی که این رقم های بهترتیب برای گوگل پلی ۸۱ میلیارد و ۲.۶ درصد بوده است. یقیناً یکی از دلایل مهم در ابراز این چنین اتفاقای، سیاستهای تازه اپل و گوگل در عرصه مدیریت پلتفرمهای فروش اپلیکیشن و بازی خود بوده است. برای مثال گوگل اخیراً عمل های سختگیرانهای را حوالی حذف برنامههای بیکیفیت در پیش گرفته که انتشار کردن عناوین تازه در فروشگاه اینی شرکت را با ۶۰ درصد افت روبه رو ساخته است.
مطابق آمار، اینستاگرام هم چنان بیشترین اپلیکیشن دانلود شده در جهان با ۶۴۰ میلیون نصب محسوب میبشود و بیشترین مقدار جستجو در ایالات متحده را هم داشته است. اسنپچت، فیسبوک و تیکتاک در رتبههای بعدی شبکههای اجتماعی قرار گرفتهاند. این چنین اپ استور هم چنان سهم بزرگی از تجارت اپلیکیشن را در دست دارد و درآمد گسترشدهندگان در آن با افزایش سالانه ۲۴ درصدی همراه بوده است. اپل نیز چندی پیش، لیستی از بهترین و محبوبترین برنامهها و بازیهای اپ استور در ۲۰۲۴ را انتشار کرده می بود.
دسته بندی مطالب