گسترش کسب و کارهای آنلاین با لاکرهای هوشمند جابار_اسپایدر

نوشته و ویرایش شده توسط تیم اسپایدر
سلب مسئولیت: دیجیاتو فقط نمایشدهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درمورد محتوای آن ندارد.
در دنیای امروز وجود در اکوسیستمها یک انتخاب ناگزیر است.
در حاشیه نمایشگاه اینوتکس ۱۴۰۳ گپ و گفتی صمیمانه با دکتر رامین سمیع زاده، عضو هیات مدیره و مدیرعامل جابار داشتهایم، که در ادامه می خوانید.
گسترش سریع تکنولوژی مبتنی بر اینترنت و فضای مجازی در خلال یک دهه قبل ظرفیتهای زیاد بسیاری را برای تسریع در کسب و کارها فراهم کرده است که نتیجه بهرهگیری از آنها میتواند صرفهجویی در زمان و افت هزینههای زیاد و ترقی منفعتوری در بیزینسها و فعالیتهای فردی باشد و گسترش هوش مصنوعی نیز این مسیر را تسریع کرده است. شدت تغیرات در کسب و کارها مبتنی بر تکنولوژیهای تازه به حدی است که میتواند کارکرد شرکتها را تا سال ۲۰۵۰ بهشدت تحتالشعاع قرار دهد.
امروزه روش ارسال محمولهها، خریدها، نامههای اداری، کالاها و مایحتاج روزانه افراد و کسب و کارها که از طریق لجستیک و سیستم پست سنتی انجام میگرفت، تحول یافته و با راه حلهای جدیدتری انجام میبشود.
در این بین، زمان و مکان ارسال بسته پستی مدام دو عامل مهم است و علاوه بر آن، نگه داری حریم خصوصی نیز پارامتر زیاد مهمی برداشت میبشود به این علت اراعه سرویسهای نوین «جابار» با تشکیل مزیتهای ارزشمندی در کنار تحویل و ارسال مرسولات پستی، زمانهای مهمی در این مسیرها به وجود اورده است.
گسترش شبکه جابار در سراسر ایران
دکتر رامین سمیعزاده، در سخن بگوییدهای خود اشاره کرد که صنعت پست و لجستیک و جابجایی مرسولههای پستی از یک مبدا اشکار به مقصد معین دیگر مدام یک خلاء مهم داشته که جابار آن را پر کرده است. وی گفت: «سیستم سنتی پست و لجستیک بر انتظار مصرفکننده (صاحب بسته) مبتنی می بود، اما جابار این معادله را تحول داد و بسته در انتظار (گیرنده) میماند. در این مسیر رشد فروشگاههای اینترنتی و سفارشات آنلاین از یک سو و موضوعاتی همانند ترافیک، نامشخص بودن زمان وصول بسته پستی و … علتشده تا این خلاء بهطور اشکارتر خودنمایی کند اما با منفعت گیری از جابار، بسته پستی به نزدیکترین ایستگاه مورد نظر گیرنده منتقل میبشود و گیرنده بسته در زمان مناسب به جابار مراجعه و با اراعه کد مربوط به خود بسته را دریافت میکند.»
مدیرعامل جابار با گفتن این که لاکرهای هوشمند بهصورت یک شبکه گسترده و در مکانهای گوناگون شهر وجود دارند، افزود: «شبکه لاکرهای هوشمند مرتبط از طریق اینترنت و بر بستر شبکه امن و اختصاصی VPN به هم مرتبط می باشند به این علت در صورت خرید اینترنتی از هر نقطه، محصول خریداری شده به لاکر هوشمند جابار مورد نظر مشتری و فروشگاه اینترنتی منتقل میبشود.»
آقای سمیعزاده از استقرار نزدیک به ۱۵۰ ایستگاه جابار در سرزمین خبر داد و او گفت: «از این تعداد، صد ایستگاه جابار در تهران مستقر است.» به حرف های او، اولین شرکتی که در جهان به معارفه این محصول و اراعه این بازار پرداخت، شرکت ژاپنی یاماتو ترنسپورت می بود و بعد از آن شرکت DHL بهگفتن یک شرکت با ماهیت پستی و کوریری و سپس شرکت آمازون با E-retail داخل این عرصه شدند و در یک دهه تازه در حال منفعتبرداری از شبکههای اختصاصی خود در کشورهای گوناگون می باشند.
ایشان در ادامه سخن بگویید اظهار کردند: «جابار بیشتر از سه سال است در هلدینگ فاخر تاسیس شده و بهعلت رویکرد اکوسیستمی خود، مشتریان متعدد و متنوعی دارد؛ علاوه بر تیپاکس و شرکت ملی پست، بزرگترین مشتریان ما فروشگاههای آنلاین می باشند. خواستگردانها و پلتفرمهای واسط پستی نیز دو گروه دیگر مشتریان جابار می باشند.»
سمیعزاده اصرار کرد: «نوع حرکت جابار، حرکت در اکوسیستم پست، لجستیک و تجارت الکترونیک است. در واقع ما منحصر به هیچ کوریر دولتی یا خصوصی و فروشگاه آنلاین خاصی نیستیم. حقیقت این است که به طور شبکه باز یا بهعبارتی Open network فعالیت میکنیم و هرسه مشتری B,C,G (سازمانهای دولتی، شرکتهای خصوصی و اشخاص حقیقی) را که از کانالهای کوریری و فروشگاهی گوناگون تمایل به منفعت گیری از لاکرهای هوشمند جابار دارند، پوشش میدهیم.»
رونمایی از لاکر هوشمند اختصاصی (لاکی باکس) در سرزمین
آقای دکتر سمیعزاده با اصرار بر این که شبکه در ذات خود گسترشپذیری دارد و این گسترشپذیری مبتنی بر نیاز مصرفکننده است، میگوید: «بر پایه نیازها شبکه جابار نیز رشد و گسترش خواهد یافت و انتخاب مشتری نیز به این ترتیب گسترش مییابد و هر چه جلوتر میرویم منفعت گیری از این روش برای سازمانها، بیزینسها و افرادی که انعطافپذیری و مدیریت زمان در مناسبات اقتصادی و اجتماعی آنها از اهمیت بالاتری برخوردار است، زیاد تر افزایش مییابد چراکه این محصول منفعتگیری مناسب از زمان را برای این افراد تسهیل میکند.»
مدیرعامل جابار در ادامه گفت: «اگرچه سیستم فعالیت جابار بر مبنای Open Networks محکم است و متعلق به یک شرکت خاص نیست و فروشندهها و کسب و کارهای گوناگون از کلیه جابارهای حاضر در شبکه آن منفعت گیری میکنند، اما قابلیت تشکیل لاکرهای اختصاصی برای سازمانهای گوناگون نیز وجود دارد که منفعت گیری از سیستم Close Networks در آن رایج است. بهگفتن نمونه به جای توزیع بستههای پستی و تردد پیک در یک ساختمان مسکونی یا سازمان، بستهها در جابار اختصاصی مجموعه نگهداری میبشود و افراد با مراجعه به آن بسته خود را دریافت میکنند.»
او درمورد زمان معارفه محصول تازه جابار میگوید: «محصول تازه جابار با گفتن لاکی باکس، در زمستان ۱۴۰۲ برای اولین بار در نمایشگاه ایران ریتیلشو معارفه شد و امسال همزمان با اغاز نمایشگاه کتاب (اردیبهشت ۱۴۰۳) به منفعتبرداری رسید. مخاطبان نمایشگاه کتاب میتوانند وسایل همراه خود را برای زمان زمان مشخصی در این صندوق هوشمند قرار دهند و با مطمعن خاطر از امنیت وسایل خود، از نمایشگاه کتاب بازدید کنند. در حقیقت این محصول با مقصد اراعه راهکار هوشمندانه به شرکتها و سازمانها و این چنین ساختمانهای اداری، مسکونی و تجاری طراحی شده است و کاربران میتوانند در فضای اختصاصی ساختمان مسکونی یا سازمان خود از این لاکرهای اختصاصی برای نگهداری از وسایل شخصی، نقل و انتقال اقلام و مستندات بین اعضای خانواده یا افراد سازمان منفعت گیری کنند.»
پارادایم اکوسیستمی با نگرش انسان محور
گسترش در اکوسیستم پست،لجستیک و تجارت الکترونیک الزام آمادگی کسب و کارها و سطح پذیرفتن آنها برای وجود در اکوسیستم است: اکوسیستم امروز معنی دقیق تری نسبت به چند سال تازه اشکار کرده است. اگر تا امروز کسب و کارها میتوانستند روی نقاط قوت خود، پیشنهادهای منحصر بفرد فروش خود تمرکز کنند در بازار و فضای رقابتی جایگاه خود را بدست بیاورند، امروز دیگر اینطور نیست. پایداری در کسب و کارها، به چیزی بیشتر از تمرکز بر نقاط قوت و پتانسیلهای رقابتی آن کسب و کار نیاز دارد.
اولین اصل تعریف تازه اکوسیستم، پذیرفتن تحول پارادایم از نگاه محصول محور و فیچر محور بودن به نگاه انسان محور بودن است. اگر دقت کنیم میبینیم که همه کسب و کارها در نهایت در جهت از بین بردن نیازهای مصرف کننده فعالیت میکنند. چه نیازهای پایه ای و اساسی، چه نیازها و ترجیحات مصرف گرایانه، همه کسب و کارها در جهت از بین بردن یک چند نیاز مرتبط با انسان ها در حال فعالیت می باشند. از تشکیل کننده صندلی ارگونومیک گرفته تا ظهور و انقلاب پلتفرمهای دیجیتال در حوزههای گوناگون.

نمایشگاه نواوری اینوتکس
ایشان در رابطه با نمایشگاه اینوتکس این چنین انها گفتند: «این نمایشگاه نمود کامل یک زیست بوم زنده است. اکوسیستمی بزرگتر که اکوسیستمهای دیگر را کنار یکدیگر قرار داده و فرصتی را برای معارفه، خلق مشترک و کشف زمان به وجود اورده است. اینوتکس هم فضایی برای بازیگران صنایع گوناگون است تا ضمن معارفه خود،امکان بازدید همکاری با دیگر کسب و کارها را داشته باشند، هم از طرف دیگر مخاطبان این نمایشگاه عموماً افرادی می باشند که فهمیدن خوبی از این مفاهیم داشته و در حقیقت وجود این مخاطبان جریان مهم اینوتکس را تشکیل میکند.»
دسته بندی مطالب