۸۳ درصد آنلاینشاپها در پلتفرمهای فیلترشده فعالیت میکنند_اسپایدر

نوشته و ویرایش شده توسط تیم اسپایدر
پلتفرم تبلیغات آنلاین «یکتانت» روایت خود را از بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۲ انتشار کرد. روایتی که میگوید اندازه بازار تبلیغات دیجیتال در ایران به نزدیک به ۱۱ هزار میلیارد تومان رسیده است و بیشتر از ۲۰ درصد بازار تبلیغات را پیدا کرده است.
۹۶ درصد کسبوکارهای ایرانی صفحه اینستاگرام دارند
این گزارش، در کنار آمارهایی که از حالت تبلیغات دیجیتال در ایران و جهان اراعه میکند، به حالت وجود کاربران ایرانی در فضای آنلاین و حرکت آنها در این فضا نیز میپردازد. براینمبنا، سال ۱۴۰۲ نزدیک به یکمیلیون و ۲۰۰ هزار فروشگاه ایرانی در شبکههای اجتماعی فعال بوده است. از این تعداد، بیشتر از ۹۶۰ هزار فروشگاه در اینستاگرام و بیشتر از ۱۱۰ هزار فروشگاه در تلگرام فعال بودهاند.
بین شبکههای اجتماعی داخلی روبیکا با نزدیک به ۱۰۰ هزار فروشگاه در صدر قرار دارد اما مجموع فروشگاههای فعال در ۴ پلتفرم داخلی روبیکا، روبینو، سروشپلاس و بله فقط یکپنجم تعداد فروشگاههای فعال در پلتفرمهای بینالمللی است.

بهرغم فیلتر اینستاگرام و تلگرام در ایران، گزارش یکتانت میگوید ایرانیان در سال ۱۴۰۲، ۵۷۰ میلیون پست در اینستاگرام و ۸۹۳ میلیون پست در کانالهای عمومی تلگرام انتشار کردهاند. همین استقبال علتشده ۹۶ درصد کسبوکارهای ایرانی صفحه اینستاگرام داشته باشند.
درآمد ۶ همتی اینفلوئنسرها از تبلیغات
بر پایه گزارش یکتانت، در سال ۱۴۰۲ صفحات پرمخاطب و اینفلوئنسرهای ایرانی در شبکههای اجتماعی بیشتر از ۶ هزار میلیارد تومان از تبلیغات درآمد داشتهاند که این رقم در سال ۱۴۰۱ کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان بوده است. بیشترین مقدار درآمد از این طریق هم به صفحاتی با نوشته «خانواده و سبکزندگی» تعلق یافته است.
سال قبل، در وبسایتهای ایرانی نیز بیشتر از ۹۰۰ میلیارد تبلیغ انتشار شده و نزدیک به ۴ هزار رسانه نمایشدهنده این تبلیغات بودهاند. بیشترین تبلیغات نمایشدادهشده نیز در موضوعات «سلامت»، «خدمات زیبایی» و «آرایشی و بهداشتی» بودهاند.
ایرانیان روزی ۴ ساعت از اینترنت منفعت گیری میکنند

این گزارش درمورد حرکت کاربران ایرانی میگوید آنها میانگین روزانه ۴ ساعت از اینترنت منفعت گیری میکنند.سال ۱۴۰۲ ، ۹۴ درصد بازدیدکنندگان وب فارسی از تلفن همراه منفعت گیری کردهاند. از نظر دیگر، سهم دسکتاپ از ۱۱ درصد به ۴.۳ درصد رسیده است.
یافتهها مشخص می کند آخرین فعالیت قبل از خواب و اولین فعالیت سپس از خواب بیشتر از نیمی از کاربران ایرانی، چککردن شبکههای اجتماعی است.
ایرانیان بیشتر از هرچیز، از اینترنت و شبکههای اجتماعی برای دریافت خدمات بانکی، جستوجوکردن اخبار و خرید اینترنتی منفعت گیری میکنند. پوشاک، کتاب و محصولات آرایشی و بهداشتی محصولاتی می باشند که شانس بیشتری برای فروش آنلاین دارند. در روبه رو، اسباببازی، لپتاپ، PC و جواهرات محصولاتی می باشند که ایرانیان کمتر به خرید آنلاین آنها رغبت نشان خواهند داد.
از دیگر دادههای قابلدقت این گزارش آن است که ۸۵ درصد ایرانیان از مطلبرسانها برای خبر از اخبار منفعت گیری میکنند اما سهم روزنامهها به ۱۴ درصد رسیده است.
گزارش یکتانت با همکاری شرکت تحقیقات بازار امروز (emrc)، کافهبازار، سیباپ، زلکا، جابویژن، تریبون، نجوا، فرستادز، ادیوری و تعدادی از اساتید دانشگاه تهیه شده است. نسخه کامل این گزارش را از اینجا دریافت کنید.
دسته بندی مطالب