کمپانیها چطور ما را به یک محصول تبدیل کردهاند؟_اسپایدر

نوشته و ویرایش شده توسط تیم اسپایدر
منفعت گیری از شبکههای اجتماعی و مطلبرسانها رایگان است. تماشای ویدیو در یوتوب و آپارات نیز همینطور. حتی بازدید تعداد بسیاری از وبسایتها نیز بهسادگی و بدون پرداخت هزینه انجام میبشود. دیوایسها و گجتهایی که خریداری میکنیم بهسادگی خراب خواهد شد و هزینه تعمیرات بالایی دارند. ما بهگفتن کاربر این موارد را پذیرفتهایم اما یک چیز را فراموش کردهایم. اگر محصولی رایگان است، محصول شمایید.
تماشای ویدیو در یوتوب دیجیاتو
تماشای ویدیو در آپارات دیجیاتو
اگر نگاهی به قیمت تعمیرات قطعات گوناگون آیفون بیاندازید، فهمید میشوید که شرکت اپل چه سودی از سهلانگاری شما میبرد. تقریباً اگر بخواهید یک آیفون پرو مکس که نمایشگر، پنل پشتی، دوربین، و باتری آن از رده خارج شده باشد را تعمیر کنید، معادل ۱۳۰۰ دلار باید هزینه کنید. یعنی ۱۰۰ دلار زیاد تر از قیمت یک آیفون نو. درنتیجه تصمیم میگیرید که بهکل یک آیفون تازه خریداری کنید و آیفون شکسته خود را نیز به اپل تحویل دهید. اپل از قطعات قابل منفعت گیری آیفون نابودشده شما مجدد در تعمیر آیفونهای دیگر منفعت گیری کرده و دوبار سود خواهد برد.

کمپانیهای فرد دیگر نظیر گوگل و متا در ازای منفعت گیری شما از سرویسهای خود، دادههای شما را جمعآوری کرده و آن را با قیمتهای گزاف به شرکتهای تبلیغاتی میفروشند. برای همین است که شرکتی همانند گوگل همانند چشم دوم شما در همه فعالیتهای آنلاین و غیر آنلاین شما وجود دارد. درنهایت به این جمله میرسیم که شرکتها چطور از من و شما به گفتن محصول مهم منفعت گیری کرده و به درآمدهای نجومی میرسند. اگر محصولی رایگان است، شما محصولید.
دسته بندی مطالب