حضرت زینب (س) در کربلا چه دید که جز زیبایی نبوده است؟_اسپایدر

نوشته و ویرایش شده توسط تیم اسپایدر
کد خبر: ۲۷۲۴۲۸
تاریخ انتشار کردن: چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۳ – ۲۰:۰۳
به نقل از بهداشت نیوز آیتالله عبدالله جوادی آملی، مفسر قرآن و نهجالبلاغه، امروز ۱۶ آبانماه در ادامه سلسله جلسات درس اخلاق در مسجد اعظم قم، او گفت: حضرت علی(ع) در بیانی نورانی فرمود فردی به ما درسی نیاموخته است که بخواهیم آن را برای شما گفتن کنیم بلکه من به عوالم دیگر سیر کرده و رفته و آمدهام؛ به این علت اگر ما سخن ایشان را گوش ندهیم سخن چه فردی را باید گوش بدهیم؟
صاحب تفسیر تسنیم افزود: هنگامی خداوند تجلی میکند بعضی اوقات با یکی از اسماء خاص که در جوشن کبیر است تجلی میکند و بعضی اوقات با مسمی تجلی میکند و در آنجا هم علم وجود دارد و هم عمل؛ بعضی اوقات فردی متخصص در فقه و اصول و کلام و علوم تجربی و طب و فیزیک و شیمی و … است ولی بعضی اوقات ربانی است یعنی همه علوم و رشتههای عملی و جمع بین علم و عمل را در خود دارد و متخصص است لذا فرمود من ربانی این عالم هستم و از آنجا هم آمدهام.
مفسر قرآن کریم فرمود: امام فرمودند من همانطور که از طرف مبدا و لقاءالله و ربوبیت و الوهیت و اولیت جهان خبر میدهم از برزخ و قیامت هم خبر میدهم؛ من خودم رفتهام دیدهام که در بهشت و جهنم چه خبر است و هیزم و نعمات آن چطور تهیه میبشود.
تشکر از حضرت زینب (س)
این مرجع پیروی با گفتن این که حضرت زینب(س) هم فرزند این چنین انسانی است، تصریح کرد: زینب کبری که می بود که آن تعبیر قشنگ را به کار برد و فرمود: ما رایت الا جمیلا. این چه شخصیتی است که این سخن را میزند؟ معاذالله آیا مبالغه کرده است؟ همه مورخان نقل کردهاند که هنگامی عبیدالله بن زیاد ملعون از ایشان سوال کرد کیف صنع الله باخیک، فرمود ما رایت الا جمیلا؛ به ما زیاد خوش گذشت.
مفسر قرآن کریم اضافه کرد: بعدها همان محققان نقل کردهاند که هنگامی تنها شد اشک ریخت ولی در جایی که جای جلال و شکوه است سخن راست را زده است؛ به ما خوش گذشت و این «ما» حصر است و این رازی دارد که در برخی جلسات عرض خواهم کرد، او چه دید که جز زیبایی ندید.
شارح نهجالبلاغه با گفتن این که امیرمؤمنان(ع) در خطبه ۱۰۸ فرمود: فَاسْتَمِعُوا مِنْ رَبَّانِیِّکُمْ وَ أَحْضِرُوهُ قُلُوبَکُمْ وَ اسْتَیْقِظُوا إِنْ هَتَفَ بِکُمْ، وَ لْیَصْدُقْ رَائِدٌ أَهْلَهُ وَ لْیَجْمَعْ شَمْلَهُ وَ لْیُحْضِرْ ذِهْنَهُ، فَلَقَدْ فَلَقَ لَکُمُ الْأَمْرَ فَلْقَ الْخَرَزَهِ وَ قَرَفَهُ قَرْفَ الصَّمْغَهِ، افزود: در این فرمایشات قشنگ فرمودند؛ مردم! به سخن عالم خداشناس خود گوش فرا دهید، دلهاى خود را در پیشگاه او حاضر کنید، و با فریادهاى او بیدار شوید رهبر جامعه باید با مردم به راستى سخن گوید و پراکندگى مردم را به وحدت تبدیل، و اندیشه خود را براى پذیرفتن حق آماده کند. پیشواى شما چنان واقعیّتها را براى شما شکافت چونان شکافتن مهرههاى ظریف و حقیقت را از باطل چون شیره درختى که از بدنه آن خارج بشود، بیرون کشید.
صاحب تفسیر تسنیم فرمود: فرمود فردی که علم نیاموخت و به فکر دنیا می بود و از آخرت غافل شد آبرویش خواهد رفت و یا مشکل سیاسی و اجتماعی و روانی و طبی اشکار خواهد کرد. اصل در قرآن کریم است که فرمود اینجا بوستان و باغ و شکوفههای زیاد و درختان سرسبز است ولی هیچ میوهای نمیدهد یعنی درخت دنیا از آن جا که در دنیاست برای هیچ فردی میوه نمیدهد و میوه در آخرت است؛ اینجا فقط سرسبزی و شکوفه است که ظاهر قشنگ دارد و انسان را جذب میکند.
علم با عمل حافظ انسان است
این مفسر قرآن اظهار کرد: این گفتن قرآن در نهجالبلاغه هم آمده است که دنیا این است و آخرت این و این که شما جستوجو چه باید بروید و جستوجو چه نباید بروید و دنیا به اندازهای که ابزار کار انسان و مایهگذران زندگی است خوب است. فرمود یا کمیل العلم خیر من الماء …؛ علم تو را حافظ است و علتنگه داری آبرو است ولی تو باید زحمت بکشی تا مالت را نگه داری کنی؛ هر مقدار تدریس کنی و کتاب بنویسی و علم را به فرد دیگر بیاموزی زیاد تر خواهد شد ولی اگر مال را بخشیدی کم خواهد شد.
این مرجع پیروی افزود: با بخشش، مال کم و علم زیاد میبشود؛ فرمود: آن چیزی که رهاورد مال است به فکر این که ترقی هم بکند به محض این که مال رفت حیثیت و آبروی اجتماعی انسان هم از بین خواهد رفت بعد تا میتوانی علم یاد بگیر. خب کمیل از چه فردی باید علم را یاد بگیرد؟
او در ادامه گفت: بر همه ما فکر است که کتاب «همه نهجالبلاغه» را در کتابخانه خود داشته باشیم چون کتاب سیدرضی بخشی از نهجالبلاغه است؛ حضرت در یک خطبه به اندازه سوره بقره، آن هم ایستاده سخن زده است که در کتاب سیدرضی نیست ولی در کتاب همه نهجالبلاغه داریم؛ اگر انسان عادی بخواهد این مقدار سخن بگوید یک ماه باید مطالعه کرده باشد و همانطور که هر آیه سوره بقره نیازمند مطالعه است هر عبارت این خطبه هم جای او گفت و گو و بازدید دارد.
مفسر قران کریم تصریح کرد: میگوییم نهجالبلاغه تالیتلو قرآن است چون عقل از این مقدار علم متحیر است؛ این خطبههای نهجالبلاغه که در کتاب همه نهجالابلاغه آمده گویای این نوشته است؛ لذا ایشان ایستاد و فرمود احدی تا بحال همانند من نیامده است و سپس هم فرمود اینها را من از پیامبر(ص) آموختهام و ربانی این امت هستم؛ من از آنجا آمدهام و سخن راست میزنم و از طرف شما هم به آنجا رفتهام چون اگر فردی امام است از طرف امت حرکت میکند.
خطبههای علی(ع) هوش از سر انسان میبرد
مفسر قرآن کریم با گفتن این که این خطبهها هوش از سر انسان میبرد، تصریح کرد: بعضی اوقات انسان نصیحت میکند و مطالب تکراری است ولی ایشان در این خطبه طوری سخن زده است که همه آن با لیاقت درس و او گفت و گو است و ما لابد و ناگزیر هستیم در کنار قرآن کریم به این اندوخته علمی دقت کنیم و ائمه(ع) هم به ایشان ارجاع میدادند چون اندوخته علمی آنان هم از ایشان و حضرت زهرا(س) گرفته شده است.
صاحب تفسیر تسنیم خاطرنشان کرد: امام علی(ع) فرمود یا کمیل جستوجو کسب علم برو که مایه آبرو برای انسان است؛ الان سپس از گذشت هزار و ۲۰۰ سال از وفات کلینی تا این مدت میگوییم کلینی نقل کرد و کلینی فلان روایت را نوشت؛ دیگر محدثین ما هم اینطور می باشند؛ الان دو قرن میگذرد و میگوییم شیخ انصاری و آخوند خراسانی و… این چنین او گفت و چرا ما این چنین نباشیم و طوری زندگی نکنیم که همانند این بزرگان باشیم. پیشرفت علمی وقف آخوند خراسانی و شیخ انصاری و آیتالله بروجردی نیست لذا فرمود جستوجو علم همراه با عمل برو.
منبع: تسنیم
دسته بندی مطالب