دانش بنیان| تشکیل کیت تشخیص سرطان روده در سرزمین

به نقل از بهداشت نیوز ،سرطان روده، سومین سرطان شایع در بین انواع سرطانها و دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان است. یکی از فاکتورهایی که شانس درمان این سرطان را افزایش میدهد تشخیص زودهنگام سرطان است؛ از همین رو، متخصصان یک شرکت دانشبنیان با تشکیل محصولی به تشخیص این بیماری پشتیبانی کردند.
حامد باقری، مدیرعامل شرکت زیست تشخیص سنجه با اشاره به طراحی و تشکیل کیت تشخیص سرطان روده توسط متخصصان این شرکت دانشبنیان او گفت: این شرکت تولیدکننده تخصصی کیتهای تشخیص سریع است و کیتهای تشخیص سریع مختلفی همانند پنل قلبی برای تشخیص سکته قلبی، پنل عفونی برای تشخیص عفونت معده، هپاتیت و دیگر عفونتها را تشکیل میکند.
وی با اشاره به اراعه و رونمایی از کیت تشخیص سرطان روده در نمایشگاه نانوفناوری امسال بر از بین بردن نیاز سرزمین به واردات این کیت با تشکیل داخلی اصرار و همین طور گفت: حجم واردات پیروات کیناز ام ۲ (یک آنزیم کلیدی در متابولیسم گلوکز که در تشخیص سرطان های کلورکتال منفعت گیری می بشود ) در سال ۹۸ (آخرین سال واردات) تنها چهار هزار تست بوده در صورت که نیاز سالیانه سرزمین برای غربالگری سرطان روده سالیانه چهار میلیون تست است که از طریق کیت خون مخفی در مدفوع (FOB با حساسیت ۹۰ درصدی) بر طرف میبشود.
این فعال حوزه فناوری با اشاره به دقت ۹۰ درصدی تشخیص به پشتیبانی این کیتها گفت: اکنون برای تشخیص این سرطان، کولونوسکوپی انجام میبشود که یک روش تهاجمی و گران قیمت است، از همین رو تعداد بسیاری از افراد حاضر به انجام آن نیستند. به پشتیبانی این کیت و با یک مثالگیری ساده از مدفوع میتوان فهمید که فرد به سرطان روده مبتلا هست یا خیر و در صورت مثبت بودن جواب کیت تشخیص، فرد برای کولونوسکوپی معارفه میبشود.
مدیرعامل شرکت زیست تشخیص سنجه گفت: این شرکت ۹ محصول دانشبنیان دارد که داخل بازار شدهاند و تحت برند سنجه در آزمایشگاههای پاتولوژی و بیمارستان و خانههای بهداشت در حال منفعت گیری است. تقریبا ۱۰ درصد بازار را در اختیار داریم و این محصول نیز همانند دیگر محصولات داخل بازار شده است.
باقری، یکی از مزیتهای رقابتی کیت تشخیص سرطان روده را دقت بالا نسبت به مثالهای شبیه و هزینه همه شده پایینتر آن دانست و افزود: این محصول این چنین از دانش فنی بومی و منحصر به کشورمان برخوردار است که این مزیت جهت شده که قیمت این محصول ۲۰ درصد از محصولات چینی ارزانتر باشد و ظرفیت اتخاذ سهم قابل دقت بازار از واردکنندهها و صرفه جویی ارزی را به همراه بیاورد.
این فعال حوزه فناوری با اشاره به ظرفیت صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری کیت تشخیص سرطان روده گفت: با دریافت مجوزهای ملزوم، مقصد خود را صادرات این کیت به کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس از سال آینده قرار دادهایم.
او گفت: اندازه بازار غربالگری سرطان روده در جهان ۹۰۰ میلیون دلار است و سهم بیو مارکر پیوات کیناز ام ۲ نزدیک به ۱۰ درصد آن است، پیش بینی صادرات برای این محصول ۱۰ میلیون دلار در سال است.
باقری با اشاره به تشکیل اشتغال برای متخصصان در قالب این شرکت دانشبنیان او گفت: فعالیت خود را از یک تیم شش نفره اغاز کردیم و امروز با پشتیبانیهای معاونت علمی ریاست جمهوری برای ۳۵ نفر اشتغال تشکیل شده است و توانستیم ۱۰ درصد سهم بازار ایران را در مدتی که داخل بازار شدیم بگیریم.
مدیرعامل شرکت دانشبنیان زیست تشخیص سنجه با اشاره به صرفه جویی ارزی ۲۰ میلیون دلاری با تشکیل داخلی این کیت گفت: بازار این حوزه نزدیک به ۲۰ میلیون دلار ارزبری دارد و بالغ بر ۶۰ درصد واردات محصول آماری بستهبندی شده است که ۳۰ درصد آن سهم مونتاژکارهاست در حالیکه ما صفر تا ۱۰۰ تشکیل را داخل ایران انجام میدهیم. امید داریم خط تشکیل خود را گسترش بدهیم و بتوانیم سهم بازار ۴۰ درصدی را برای سال آینده اخذ کنیم.
وی با اشاره به مقدار فروش ۱۲۰ میلیارد ریالی شرکت از دیگر محصولات دانش بنیان گفت: مسئله حائز اهمیت این محصول داخلی سازی ۱۰۰ درصدی اجزای گوناگون آن از جمله تشکیل آنتی بادی مونوکلونال و نانو ذرات طلاست که بیشتر از ۷۰ درصد قیمت همه شده محصول را شامل می بشود.