افتلوازم یدکی خودروهای چینی، دردسر تازه مصرفکنندگان ایرانی_اسپایدر

نوشته و ویرایش شده توسط تیم اسپایدر
این روزها خودروهای مونتاژی چینی به بخشی جداییناپذیر از بازار ماشین ایران تبدیل شدهاند. این خودروها حتی در ایرانماشین و سایپا نیز به تشکیل میرسند، بااینحال اراعه لوازم یدکی خودروهای چینی به اندازه اراعه خودروها با دقت و در تیراژ گسترده انجام نمیبشود. خبرگزاری تسنیم در گزارشی به این نوشته پرداخته است.
دردسر افتلوازم یدکی خودروهای چینی
خودروهای مونتاژی چینی بهطور معمول از خودروهای ایرانی گرانتر می باشند. ازاینرو مشتریان به زمان بیشتری برای گردآوری بودجه ملزوم جهت خرید این خودروها نیاز دارند. بااینحال خدمترسانی به خودروهای چینی در حد و اندازه قیمت آنها نیست. اکثر این خودروها با چالش فراهم قطعات یدکی و لوازم جانبی مواجه می باشند.
یقیناً یک چالش دیگر نیز این نوشته را تشدید میکند. خودروهای چینی بهشدت تحول نسل خواهند داد و نسل تازه با تغییراتی اندک یا گسترده، جانشین نسل قبلی میبشود. این چنین امکان پذیر تشکیل برخی خودروها به دلایل معلوم یا نامعلوم متوقف بشود. به این علت مصرفکنندگان ایرانی عمل به خرید خودرویی میکنند که تنها چند سال روی خط تشکیل قرار دارد و بعد از آن امکان پذیر هیچگاه دیگر به تشکیل نرسد.

در کنار افتلوازم یدکی خودروهای چینی، گرانی قیمت این قطعات نیز به دردسری برای مالکان تبدیل شده است. قیمت برخی از قطعات خودروهای چینی حتی از خودروهای خارجی متعلق به یک دهه پیش گرانتر است. در این چنین شرایطی این سوال برای مصرفکنندگان پیش میآید که آیا شرکتهای خودروساز یا واردکننده، برنامهای برای اراعه خدمات به خودروهای اراعهشده دارند؟ یا این که آنها فقطً میخواهند هر آنچه ماشین دارند به مشتریان بفروشند؟
معضل خدمترسانی به مشتریان
این معضل تا سطح نمایندگیها نیز پیش میرود. تعداد بسیاری از افراد حاضر در نمایندگیهای فروش خودروسازان، اطلاعات دقیقی در رابطه خودروهای چینی و قطعات آنها ندارند. ازآنجاییکه خودروسازان ایرانی به علت تحریمها ناچارند از مسیرهای گوناگون با چینیها همکاری کنند، معضل خدمترسانی به خودروهای مونتاژی در بازار ایران نسبت به سالیان قبل، دوچندان شده است.
«علیرضا نیک آئین»، رئیس اتحادیه لوازم یدکی تهران در گفتگو با خبرگزاری تسنیم، از بیتوجهی نهادهای مسئول به حالت بازار لوازم یدکی خودروهای چینی انتقاد کرد. به حرف های او، فراهم قطعات ملزوم برای این خودروها به چالشی برای تعمیرکاران تبدیل شده است. خودروهای چینی که دچار مشکلات فنی خواهد شد، هفتهها در نمایندگیها میهمانند یا آنکه با نصب قطعات دستدوم (استوک) قادر به فعالیت مجدد خواهد شد. در کنار این نوشته، افزایش نرخ ارز تأثیر مستقیم بر قیمت این قطعات دارد؛ چرا که این قطعات بهصورت وارداتی اراعه خواهد شد.

نیک آئین در گفتگو با خبرگزاری تسنیم اضافه کرد: «شرکتهای مونتاژکار در تشکیل ماشین کیفیت ملزوم را لحاظ نمیکنند. همین نوشته علتمشکلات مردم در منفعت گیری از این خودروها میبشود. دانش تعمیرات خودروهای چین در انحصار نمایندگیها قرار دارد. مشتری یا باید قطعات استوک را به خودروی خود نصب کند یا ماشین را راهی نمایندگی کرده و چندین ماه چشم به راه فراهم آن باشد.»
دسته بندی مطالب